Arbetet med att byta ut elkraftsanläggningen mellan Alingsås och Olskroken är en del av Trafikverkets satsning på att förbättra en av Sveriges mest trafikerade järnvägar. Målet är att skapa en mer robust och driftsäker järnväg, som kan möta dagens och framtida behov av resor och transporter.
Projektet innebär ett totalt byte av kontaktledningsanläggningen och hjälpkraftsystemet på en sträcka av åtta mil, där Trafikverket byter ut cirka 1900 kontaktledningsfundament, stolpar, ledningar och flera kontaktledningsbryggor. Dessutom installeras 14 autotransformatorer, som omvandlar elektrisk energi mellan olika ström- och spänningsnivåer. En del av arbetet inkluderar även att flytta ett stort antal signaler längs sträckan.
Föråldrad infrastruktur kräver omfattande arbete
De äldsta delarna av elkraftsanläggningen är från 1926, vilket innebär att den är i behov av omfattande renovering. Västra stambanan är en av de mest belastade järnvägarna i Sverige, särskilt sträckan mellan Alingsås och Göteborg, som har tät pendeltrafik. Trafikverket har därför beslutat att genomföra detta omfattande arbete för att säkerställa att infrastrukturen klarar framtidens krav.
Arbetet innebär inte bara byte av kontaktledning, utan ett totalt utbyte av hela elkraftsanläggningen. Det innebär en mer driftsäker anläggning med minskad risk för kontaktledningshaverier och spänningsfall, samt en ökad kapacitet genom införandet av autotransformatorsystemet.
Begränsad produktionstid och samplanering krävs för att minimera störningar
Under arbetets gång kommer tågtrafiken att fortgå, med undantag för ett antal helgavstängningar mellan 2025 och 2027. För att hantera de trafikomläggningar som uppstår under arbetet kan åtgärder som förlängda tåg, ersättningstrafik med buss och omledning av trafik på andra banor vidtas.
Planeringen för arbetet har pågått under flera år och Trafikverket har genomfört en metodvalsutredning för att hitta den mest effektiva lösningen för genomförandet av arbetet. Enkelspårsdrift dygnet runt och samplanering med Vändspår Lerum anses vara den mest lämpliga metoden.
Tidsplan
Tidsplanen är preliminär och kan komma att ändras.
- Planerad byggstart - Januari 2025
- Preliminärt färdigställande - Hösten 2027
Källa: Trafikverket