Planer för järnvägen Göteborg–Borås tas fram

Foto: Trafikverket

En ny järnvägslinje mellan Göteborg och Borås och en bibana till Mölnlycke är under planering, med målet att förbättra pendlingen för arbetande och studerande samt möjliggöra tågtrafik till Landvetter flygplats.

Den 30 augusti enades regionala aktörer om sträckning och finansiering för en ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Trafikverket har nu fått uppdraget att ta fram järnvägsplaner för huvudlinjen och inleda arbetet med bibanan till Mölnlycke, ett nytt tillskott i projektet.

I dagsläget tar Trafikverket fram järnvägsplaner för järnvägen Göteborg–Borås och påbörjar planeringen av bibanan till Mölnlycke. Utöver huvudlinjen ska bibanan till Mölnlycke skapa en direktkoppling till den nya järnvägen, vilket underlättar pendling till orter som Mölndal och Borås samt förbättrar tillgängligheten till Landvetter. Den nya bibanan ses som en viktig faktor för att stimulera kommunal utveckling och tillväxt i regionen.

Järnvägsplaner och tillstånd

En järnvägsplan beskriver var järnvägen ska ligga och hur anläggningen ska se ut. Planen visar vilken mark som behövs tillfälligt för själva bygget och permanent när tågen börjar gå på den nya järnvägen. Till varje plan finns en miljökonsekvensbeskrivning. 

De flesta miljöfrågor prövas inom ramen för järnvägsplanen, men för exempelvis vattenverksamhet krävs också tillstånd enligt miljöbalken. Tillståndsprocessen sker parallellt med planläggningsprocessen och prövningen sker hos mark- och miljödomstolen. 

Om projektet

Den nya linjen förväntas avlasta trafiklederna, som i dag lider av trängsel på grund av omfattande bil- och busspendling, och göra resandet snabbare och mer tillgängligt.

Med en planerad hastighet på upp till 250 kilometer i timmen och dubbelspår mellan Göteborg och Borås kan restiderna kortas avsevärt, vilket möjliggör fler tågavgångar och främjar regional tillväxt. En station vid Landvetter flygplats ska också ge Västsvenska resenärer smidigare tågförbindelser till och från flygplatsen.

Tidsplan:

Tidplan

  • 2000–2018 - Historik och äldre utredningar
  • 2019–2022 - Lokaliseringsutredning
  • 2022–25 oktober 2023 - Regeringsuppdrag och paus22 december
  • 19 juni 2023 - Västsvenskt ställningstagande
  • 26 juni 2023 - Trafikverkets redovisning av regeringsuppdrag
  • 26 oktober 2023 - Regeringens beslut
  • Hösten 2023 - Regionala samtal
  • 1 februari 2024 - Västra Götalandsregionens svar till Trafikverket
  • Maj 2024 - Länsstyrelsens sonderingsuppdrag
  • Augusti 2024 - Länsstyrelsen redovisar regeringsuppdrag
  • 2024–pågående - Järnvägsplaner och tillstånd för ny järnväg Göteborg–Borås
  • 2024–pågående - Samrådsunderlag och lokaliseringsutredning för bibana till Mölnlycke

b
Karta över den nya järnvägens föreslagna lokalisering. Karta: Trafikverket

Källa: Trafikverket