Vanda spårvagnsprojekt går framåt – Stadstyrelsen föreslår MAL-avtal för stadsfullmäktige

Vandas främsta mål i förhandlingarna var att säkra statlig finansiering för byggandet av stadens spårväg. Projektet har varit länge en prioriterad satsning i regionens trafiksystem. Bild: Vanda Stad

Finländska staden Vandas stadstyrelse beslutade nyligen, efter en omröstning, att föreslå för stadsfullmäktige att godkänna markanvändnings-, boende- och trafikavtalet (MAL-avtalet) för Helsingforsregionen 2024–2035. MAL-avtalet fastställer Helsingforsregionens och statens gemensamma vision för regionens utveckling och omfattar 14 kommuner.

Vanda är en stad i södra Finland. Staden har fått sitt namn av Vanda å, som flyter söderut genom staden mot Helsingfors. De totala kostnaderna för spårvagnsprojektet beräknas uppgå till 594 miljoner euro, varav staten förväntas bidra med 30 % eller cirka 178 miljoner euro. Avtalet innebär att staten är redo att finansiera 144,1 miljoner euro direkt, medan resterande andel täcks genom att överföra statliga markområden till Vanda stad. Dessa områden omfattar den nuvarande Santabanans järnvägsområde samt Hakkilas gruslastningsområde.

Ny personalchef i Vanda: Tiina Harju-Kukkula

Stadstyrelsen utsåg även Tiina Harju-Kukkula till Vanda stads nya personalchef. Tjänsten var öppen för ansökan sommaren 2024, och totalt 40 personer sökte tjänsten. Efter en grundlig utvärdering ansågs Harju-Kukkula bäst uppfylla de krav och egenskaper som rollen kräver.

Tunnelstation för spårvagn i Dickursby

I Dickursby kommer spårvagnen att gå under huvudbanan i en tunnel, där en av rutans mest trafikerade hållplatser byggs.

– Tunnelhållplatsen kompletterar Dickursby resecentrum väl, då den erbjuder en ny kollektivtrafikanslutning i närheten av järnvägsstationen, bussterminalen, parkeringshuset och kommersiella lokaler, säger Sauli Hakkarainen, tillförordnad projektchef för Vanda spårvagnsprojekt.

Hållplatsen i tunneln liknar en tunnelbanestation, med ett öppet utrymme som är cirka 75 meter långt och 15 meter brett. Mitt i ”hallen” finns hållplatsen, där resenärer kan korsa spårvägen via skyddade övergångsställen i båda ändar. Fyra uppgångar med hissar, trappor och rulltrappor kommer att leda upp från tunnelhållplatsen.

Ny underjordisk gata för spårvagnen

För fotgängare och cyklister kommer rutterna i Dickursby att förbli i stort sett desamma även efter spårvagnens färdigställande.

Källa: Vanda Stad