BIM-samordning effektiviserar Flemingsbergstunneln

3D-skiss direkt från Trimble Connect som visar Flemingsbergstunneln från södra sidan. Illustration: Trimble

Projekteringen av Flemingsbergstunneln, en fyra kilometer lång tunnel som ska avlasta Stockholms biltrafik, pågår sedan fyra år. Projektet är en del av Södertörnsförbindelsen och innefattar en ny vägsträckning söderut. Ett stort antal aktörer, från projektörer till landskapsarkitekter, samverkar i projektet under Trafikverkets beställning.

Oskar Holmqvist Platell arbetar som BIM- och datasamordnare på WSP. Han menar att en av grunderna för framgångsrik projektering ligger i att BIM-samordnarna sätter upp en tydlig och lättförståelig struktur från början.

– Vår uppgift är att titta på hela processen och se till att arbetet ordnas på ett sätt som gör det smidigt för alla inblandade parter. Om strukturen sätts upp korrekt kan det lösa många problem i framtiden och underlätta samarbetet, förklarar han.

Ett av Oskar Holmqvist Platells viktigaste uppdrag är att hantera alla BIM-, 2D- och 3D-modeller och skapa en samordningsmodell samt säkerställa att alla handlingar är korrekta och uppdaterade innan de levereras till Trafikverket. Han beskriver hur arbetsprocessen sker i en cirkel, där modeller och handlingar löpande skickas till Trafikverket och sedan vidare till uppdragsledningen innan de återigen granskas av BIM-samordningen.

Integrerade verktyg för samordning

Fyra programvaror från Trimble används för modellering, samordning och kommunikation. Dessa är Novapoint, Quadri, Tekla Structures och Trimble Connect. Genom att koppla samman programvarorna har projektörer fått tillgång till en smidig arbetsprocess där informationsflödet optimeras.

Oskar förklarar att informationsflödet kan liknas vid en trestegsraket: från modellering i Tekla Structures och Novapoint genom Quadri till Trimble Connect. Detta innebär bland annat att projektörer inte behöver exportera modeller manuellt.

– Integrationen mellan modell, verktyg och plattformar innebär att alla alltid har tillgång till den senaste informationen. Det skiljer sig mot tidigare, mer traditionella byggprojekt, där man oftast arbetar mer isolerat, säger Oskar Holmqvist Platell.

Arbetsprocessen sker cykliskt, där modeller och handlingar löpande granskas och uppdateras innan leverans till Trafikverket. Quadri används som samordningsmodell och har varit central för att hantera projektets komplexitet.

b
Quadri kombineras information med geometri och visualisering. Allt man ser i modellen är fullt byggbart, och objekt med kopplad information. En riktig BIM-modell. Bild: Trimble

Fördelar med detaljrik modellering

BIM-koordinatorn Arkadiusz Zalewski från WSP i Polen ser Tekla Structures höga detaljeringsgrad som avgörande.

– Den byggbara 3D-modellen hjälpte i början till att visualisera hela tunnelstrukturen och alla närliggande konstruktioner. Under projektets gång kunde vi enkelt identifiera problematiska delar och brister som inte skulle kunna ses på 2D-ritningar, förklarar han.

En gemensam plattform

Trimble Connect har spelat en avgörande roll i att förenkla samordningen och underlätta för intressenter som inte är vana vid BIM-modeller. Plattformen möjliggör realtidsåtkomst till modeller och förbättrar samarbetet.

– På möten kunde man snabbt peka ut exakta platser och vara säkra på att de senaste modellerna användes, säger Oskar Holmqvist Platell.

Genom avancerad teknik och välkoordinerade arbetsmetoder har Flemingsbergstunneln blivit ett pilotprojekt i hur BIM och digital samordning kan effektivisera komplexa infrastrukturprojekt.