De nya kollektivtrafikzonerna för Härryda och Bollebygd planeras införas det sista kvartalet 2026. I slutet av november förväntas det fattas beslut i infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden.
– Då lägger vi till zon A för Härryda och kommunen behåller även zon B. Möjligheterna att resa i zon B utökas också i och med att Bollebygd kommer in i B i tillägg till zon C. Vi hoppas att zonjusteringarna ska innebära att fler väljer att resa klimatsmart med kollektivtrafiken, säger infrastruktur- och kollektivtrafiknämndens ordförande Louise Jeppsson.
Beslutet är en del av den större överenskommelse som de berörda parterna har slutit kring järnvägssträckan Göteborg-Borås. När banan är utbyggd är målet är att det under högtrafik ska gå ett tåg varje kvart och med en restid på strax under 40 minuter mellan städerna.
– Det kommer även bli enklare att fortsätta på någon av de anslutande stambanorna från norr, vilket för en del resenärer blir en ny möjlighet att resa till exempel till Alingsås eller Trollhättan utan byte, säger IKN:s vice ordförande Per Tenggren.
Den nya förbindelsen till Landvetter flygplats blir unik i Sverige, då samtliga trafikslag kan ansluta direkt till flygplatsen via den nya kollektivtrafikhub som planeras.
– Det kommer leda till att resenärer lättare kan byta mellan buss och järnväg, och från buss och järnväg till flyg, vilket kommer ge stora fördelar både för pendlare och näringsliv, säger IKN:s andra vice ordförande Angela Fast Torstensson.
Ytterligare ett beslut återstår för Västra Götalandsregionen, det om medfinansieringsavtal mellan Trafikverket, kommunerna och parterna längs sträckan, som sker i regionfullmäktige i december 2024. Där VGR förväntas medfinansera utbyggnaden av järnväg mellan Göteborg och Borås med 2,5 miljarder kronor.
Källa: Västra Götalandsregionen