Grönt ljus för nya Ostkustbanan mellan Gävle–Kringlan

Godkännandet är en viktig milstolpe för projektet. Foto: Trafikverket

Länsstyrelsen Gävleborg har godkänt miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) för Gävle C–Tolvforsskogen, ena sträckan för nya Ostkustbanan mellan Gävle–Kringlan.

Det är en viktig milstolpe för projektet att Länsstyrelsen godkänt miljökonsekvensbeskrivningen för delsträckan Gävle C–Tolvforsskogen. Nästa steg i processen blir att järnvägsplanen hålls tillgänglig för granskning, vilket är planerat till våren 2025.

Miljökonsekvensbeskrivning i korthet:

Länsstyrelsen har godkänt miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) för järnvägsprojektet mellan Gävle C och Tolvforsskogen, vilket möjliggör fortsatt planering av Trafikverket. Projektet innebär ett dubbelspår och en ny regional tågstation norr om Gävle sjukhus. Fem spår föreslås byggas på en sträcka om fyra kilometer.

Beskrivningen bedöms uppfylla miljöbalkens krav, och Trafikverket kan nu fortsätta med sin prövning.

Grundvatten och föroreningar

Trafikverket har förklarat att fördjupade utredningar om grundvattnet inte ingår i MKB:n, vilket Länsstyrelsen anser acceptabelt. Det betonas att en fortsatt dialog om grundvattenfrågor behövs. Trafikverket kommer att ansöka om tillstånd för bortledning av grundvatten vid Hamnleden och vid bäckarna.

Länsstyrelsen påpekar också behovet av att noggrant bedöma riskerna med föroreningar vid anläggningsarbeten nära Gävles grundvattentäkt.

Källa: Trafikverket