Trafikverket, Sundsvalls kommun och Region Västernorrland har enats om ett väghållarbyte på tre vägar. Beslutet innebär att alternativ N+N3 föreslås bli utgångspunkten för den nya sträckningen av E14.
Arbetet med att förbättra trafiksituationen i Sundsvall fortsätter. Enligt Trafikverket är syftet att minska miljöpåverkan, öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten för genomfartstrafiken i centrala delar av staden.
Väghållarbyte 2027
Trafikverket uppger att ett beslut om den exakta korridoren för den nya dragningen av E14 väntas fattas senast vid halvårsskiftet 2025.Samarbetet mellan de olika aktörerna syftar till att skapa bättre förutsättningar för både lokala och regionala transporter, med fokus på en långsiktigt hållbar lösning för Sundsvalls trafikflöden.
– Med den här överenskommelsen får vi som kommun bättre möjligheter att förbättra luftkvaliteten i centrala Sundsvall och kan planera för bostäder och mark för näringsliv, säger Niklas Säwén, kommunstyrelsens ordförande i Sundsvalls kommun.
En förutsättning att kunna bygga ut E14 i dess framtida läge är att åtgärden kommer med i den 12-åriga nationella planen för transportinfrastrukturen. Planen revideras vart fjärde år och nästa revidering sker 2026 då regeringen tar beslut om ny plan.
– Trafikverket, Sundsvalls kommun och region Västernorrland har arbetat tillsammans för att komma vidare i att hitta en lösning för trafiksituationen i Sundsvall. Vi gör detta för att möjliggöra åtgärder för att förbättra miljö, trafiksäkerhet och tillgänglighet i centrala Sundsvall och för att möjliggöra förbättrad framkomlighet för genomfartstrafiken, säger Birgitta Johnson, enhetschef vid Trafikverket.
De vägar som berörs av väghållarbytet är följande:
- E14-Bergsgatan-Björneborgsgatan (statlig som blir kommunal)
- Väg 603-Hulivägen (kommunal som blir regional statlig väg)
- Väg 615-Johannedalsvägen (kommunal som blir regional statlig väg)
I kombination med väghållarbytet för Bergsgatan, Hulivägen och Johannedalsvägen så ger alternativet N+N3 (E14 framtida läge) en bra helhetslösning. Trafikverket har i samrådshandlingen förordat korridor N+N1 i första hand men anser att korridor N+N3 också är ett alternativ med hög måluppfyllelse.
– I och med väghållarbytet kommer väg 622/Timmervägen att ligga till grund för Trafikverkets ställningstagande om val av lokalisering för E14 framtida läge, säger Birgitta Johnson vid Trafikverket.
Källa: Trafikverket