Fältundersökningar pågår mellan Gävle Västra och Forsbacka inför planeringen av nytt dubbelspår på Bergslagsbanan. Syftet är att samla information om mark- och miljöförhållanden som påverkar det kommande bygget.
Bergslagsbanan mellan Gävle Västra och Forsbacka ska uppgraderas till dubbelspår. Det nya spåret planeras för att öka kapaciteten och förbättra standarden för både gods- och persontrafik.
Fältundersökningar har genomförts sedan 2024 och kommer att fortsätta under 2025. Arbetet sker till stor del med terränggående borrbandvagnar. Syftet är att kartlägga mark-, berg- och grundvattenförhållanden i ett tidigt skede, vilket är avgörande för att utforma järnvägen. Resultaten från undersökningarna visar vilka faktorer som måste beaktas vid byggnationen.
Omfattande markundersökningar
Fältarbetet omfattar flera typer av undersökningar:
- Geotekniska undersökningar: Borrningar för att analysera markens sammansättning, stabilitet och vattennivåer. Detta ger information om jordens bärighet och om markförstärkning krävs.
- Bärighetsprov: Belastningstester används för att kontrollera markens förmåga att bära tunga konstruktioner.
- Seismiska undersökningar: Dessa undersöker markens densitet och fasthet på större djup, vilket hjälper till att förutse hur marken reagerar vid belastning.
- Markmiljöundersökningar: Prover tas för att identifiera eventuella föroreningar i marken, med fokus på områden kring Forsbacka och Gävle Västra.
Inventeringar ovan mark
Utöver markundersökningarna görs inventeringar av miljön ovan jord. Det inkluderar kartläggning av hotade växt- och djurarter samt bullermätningar för att bedöma hur närliggande fastigheter påverkas under och efter byggnationen.
Projektet är i ett tidigt planeringsskede, och det dröjer många år innan byggnationen av dubbelspåret kan påbörjas.
Källa: Trafikverket