Øresundsbro Konsortiet bidrar till framtidens 5G-järnvägssinfrastruktur tillsammans med Trafikverket och Bane NOR. EU-medfinansiering på 18 miljoner euro har beviljats för att bygga 5G-järnvägsinfrastruktur inom ramen för jätteprojektet 5G4RAILSCAND.
Projektet 5G4RAILSCAND förbereder passiv telekominfrastruktur på sträckan Köpenhamn-Sverige-Oslo med målet att implementera tågkommunikationssystemet Future Rail Mobile Communication System (FRMCS), för kommunikation mellan förare, tillsyningsmän och trafikledare.
EU-fonden CEF (Connecting Europe Facility) har beviljat en medfinansiering på 18 miljoner euro för att förbereda införandet av det nya 5G-systemet och bygga telekominfrastruktur på sträckan Köpenhamn-Sverige-Oslo som en del av transportnätverket TEN-T- mellan Skandinavien och Medelhavet.
Bakom projektet står ett konsortium bestående av Bane NOR, Trafikverket och Øresundsbro Konsortiet med Banedanmark som associerad partner. Dessutom har en avsiktsförklaring undertecknats av parterna för vidare samarbete kring implementeringen av FRMCS i Skandinavien.
Rolf Sundqvist, järnvägschef, Øresundsbro Konsortiet:
”Øresundsbron har knutit ihop Öresundsregionen i snart 25 år och vi fortsätter varje dag att agera brobyggare för gränsöverskridande samarbete. Nu framtidssäkrar vi en sömlös järnvägskommunikation mellan våra länder, och tar samtidigt ansvar för den större helhet som bron är en del av i Scan Med-korridoren."
Mats Malmström, projektkoordinator, Trafikverket:
"Detta är en gemensam bedrift och för Trafikverket är det en viktig milstolpe i Trafikverkets plan för FRMCS-implementering. Vi ser fram emot att samarbeta med våra grannländer i detta projekt. Detta skickar också en viktig signal om att Skandinavien nu förbereder sig för införandet av FRMCS."
Arild Nybrodahl, ICT-direktör, Bane NOR:
"Projektet kommer att lägga grunden för en standardiserad infrastruktur och stödja sömlösa gränsövergångar längs korridoren. Vi ser fram emot att ytterligare förbättra samarbetet med våra grannländer genom detta projekt. Infrastrukturen kommer att stödja viktiga ICT-tjänster för tågen, inklusive det nya signalsystemet ERTMS."
Källa: Öresundsbron