Så ska en ny form stärka Krösatågens framtid

En ny organisationsform väntar Krösatågen. Foto: Jönköpings länstrafik

Krösatågsamarbetet, som binder samman sex regioner i södra Sverige, har genomgått en omfattande utredning för att möta framtidens krav på styrning och utveckling. En slutrapport presenterar rekommendationen att övergå till en gemensamt ägd bolagsform – en modell som skapar förutsättningar för tydligare ledning och stärkt samarbete.

Under 2024 har den politiska samverkansgruppen för Krösatågen låtit utreda den framtida organisationsformen. Syftet har varit att hantera de utmaningar som det nuvarande samverkansavtalet medför, såsom brist på mandat, otydliga ansvarsförhållanden och svårigheter att samordna strategier mellan regionerna. Rapporten pekar också på betydande möjligheter: ett starkt varumärke, nya moderna tåg och en geografiskt viktig roll för regional utveckling.

– Krösatågen är en avgörande del av vår regions infrastruktur. Det är dags att ta nästa steg och skapa en effektivare och mer samlad organisation, säger Peter Vretlund, regionråd i Kalmar län och vice ordförande i Samverkansgruppen för Krösatågen.

Slutsatser

Rapporten föreslår att ett gemensamt aktiebolag bildas för att optimera resursanvändning och stärka det operativa ledarskapet. Denna modell möjliggör en sammanhållen ledningsstruktur, en gemensam fordonsflotta och en kostnadseffektiv fördelning mellan regionerna. Erfarenheter från andra tågsystem i Sverige visar att bolagsformen främjar långsiktighet och stabilitet.

Nästa steg

Regionerna som ingår i Krösatågsamarbetet – Jönköping, Kalmar, Halland, Kronoberg, Skåne och Blekinge – ska nu analysera rapportens förslag och fatta beslut. Under 2025 startar förberedelser för att skapa en samlad organisation med mål att bolagsformen ska vara på plats senast 2027.

– Vårt gemensamma mål är att erbjuda invånarna en hållbar och tillförlitlig kollektivtrafik. Den här förändringen är nödvändig för att vi ska kunna möta både dagens och framtidens behov, säger Tommie Ekered, regionråd i Jönköpings län och ordförande i Samverkansgruppen för Krösatågen.

Källa: Länstrafiken