Från och med söndagen den 15 december trädde Tågplan 2025 i kraft. Planen sammanställer alla tågtidtabeller och tider för underhållsarbete som ska genomföras samtidigt som tågen kör. Under 2025 genomförs cirka 1 700 trafikpåverkande banarbeten, samtidigt som över en miljon tåg ska hålla sina tidtabeller.
Balans mellan trafik och underhåll
Att skapa en tågplan är en komplex process. Totalt 53 järnvägsföretag har ansökt om tider för sina avgångar, och tillsammans planeras mer än en miljon tåg att köra på svenska järnvägar nästa år. För att rymma både alla tåg och planerade banarbeten kan vissa avgångstider och antal tågavgångar ha ändrats jämfört med föregående år. För resenärer som ofta reser vid samma tidpunkt rekommenderas det att hålla sig uppdaterad via det tågbolag man brukar resa med.
– I tågplanen har vi tillsammans med branschen tagit fram speciella kapacitetsplaner och trafikupplägg för Västra Stambanan och Malmbanan. Två viktiga rese- och transportstråk som kommer att påverkas av stora upprustningsarbeten framöver. Och det är just i samarbete med branschens aktörer som vi hittar lösningarna för resenärer och godstransporter. Vårt mål är att järnvägen ska gå att lita på samtidigt som den rustas mer än någonsin, säger Jon Sundh, avdelningschef Trafikverket
Historisk upprustning och förbättrat underhåll
Budgeten för järnvägsunderhållet har fördubblats jämfört med för tio år sedan. Ökade resurser och effektivare arbetssätt gör det möjligt att genomföra fler nödvändiga arbeten på anläggningen. Genom förebyggande underhåll åtgärdas slitna delar innan de orsakar störningar som påverkar både resenärer och godstransporter. Trafikverket använder ny teknik för att övervaka anläggningen och kan på så sätt sätta in rätt åtgärder vid rätt tidpunkt.
Ökat behov av underhåll
Under de senaste decennierna har resandet på järnvägen fördubblats. Varje dag kliver mer än en halv miljon resenärer ombord på tågen, och varje dygn kör 500 godståg en sträcka motsvarande nästan tre varv runt jorden. För att hantera det ökade trycket på järnvägen krävs omfattande underhåll och upprustning.
Källa: Trafikverket