EU godkänner franskt stöd på 127 miljoner euro för Dunkerques hamn

Det nya terminalprojektet i Dunkerques hamn är ett viktigt steg mot att stärka Europas transportinfrastruktur och möta de krav som ställs av både miljö och global handel. Foto: Screenshot. https://portsetcorridors.com/corridors/

Europeiska kommissionen har godkänt ett statligt stöd på 127 miljoner euro från Frankrike för att stödja byggandet av en ny containerterminal i Dunkerques hamn. Beslutet fattades i enlighet med EU:s regler för statliga stöd och syftar till att stärka hamnens kapacitet och konkurrenskraft. Nytt terminalprojekt ska modernisera också logistiken

Stödet används för att bygga en ny terminal med en kaj som förlänger den befintliga Flandres-kajen. Projektet syftar till att göra det möjligt för hamnen att hantera större containerfartyg av nästa generation och skapa ett komplett logistiksystem. Genom detta initiativ förväntas hamnens infrastruktur förbättras och multimodala transporter öka i linje med EU:s transportmål och den gröna given för Europa.

Projektets finansiering

Totalkostnaden för projektet uppgår till 303 miljoner euro. Finansieringen består av:

  • Ett lån från den franska offentliga banken Caisse des Dépôts et Consignations (CDC).
  • Ett icke återbetalningsbart bidrag på 87 miljoner euro från den franska staten.
  • Eget kapital på 8 miljoner euro från den offentliga hamnmyndigheten.

Det statliga stödet omfattar ett direkt bidrag på 87 miljoner euro samt en subvention kopplad till CDC-lånet. Skillnaden mellan marknadsräntan och den lägre räntan på CDC-lånet motsvarar resterande stöd, vilket ger ett totalt belopp på cirka 127 miljoner euro. Terminalens framtida operatör kommer att väljas genom ett transparent anbudsförfarande.

Godkänt enligt EU:s regler för statliga stöd

Kommissionen har granskat åtgärden i enlighet med artikel 107.3c i EUF-fördraget, som tillåter medlemsstater att stödja specifika ekonomiska aktiviteter under vissa villkor. Åtgärden bedömdes som nödvändig och proportionerlig för att främja gemensamma transport- och miljömål.

Kommissionen konstaterade att stödet skapar incitament, eftersom investeringen inte skulle ha gjorts utan offentlig finansiering. Vidare fann man att stödet är begränsat till det minimum som krävs och att det endast har en marginell påverkan på konkurrensen och handeln mellan medlemsstaterna.

Tillgänglighet och transparens

Så snart alla frågor kring skydd av konfidentiella uppgifter har lösts kommer den offentliga versionen av beslutet att finnas tillgänglig i kommissionens stödregister på deras webbplats för konkurrensfrågor. Beslutet har registrerats under nummer SA.113270.

Ett steg mot hållbar utveckling och modernisering

Genom att kombinera statliga och privata resurser hoppas Frankrike bidra till både regional tillväxt och de övergripande målen inom EU:s gröna omställning.

Källa: Dunkerques hamn