Polens längsta järnvägstunnel planeras i Łódź

CPK:s planerade höghastighetstågtunnel i Łódź. Foto: © Centralny Port Komunikacyjny

Fem företag har lämnat anbud för att bygga en fjärrtunnel på järnvägslinje nummer 85 i Łódź, Polen. Projektet är det största byggprojekt som hittills annonserats av Centralny Port Komunikacyjny, CPK. Kontraktet väntas skrivas under under andra halvåret 2025 efter en noggrann utvärdering av anbuden.

Projektet omfattar byggandet av en 4,6 kilometer lång tunnel som sträcker sig från kammaren ”Retkinia” till kammaren ”Fabryczna”. Arbetet inkluderar även nödvändig infrastruktur för tunneln, kamrarna och järnvägslinjen.

Tunneln är avsedd för höghastighetståg som ska förbinda Warszawa, Wrocław och Poznań och blir en del av Polens nätverk för höghastighetsjärnväg.

Budget och anbud inom ramarna

Uppdragsgivaren har avsatt en budget på 2,8 miljarder zloty brutto för projektet. De inkomna anbuden ligger mellan 2,166 miljarder och 2,797 miljarder zloty, vilket innebär att samtliga bud håller sig inom budget.

Det vinnande anbudet kommer att utses baserat på pris, som väger 70 procent, samt personalens kvalifikationer, som väger 30 procent.

Tekniskt avancerad tunnelkonstruktion

Biträdande infrastrukturminister och CPK:s regeringskommissionär Maciej Lasek kommenterade:

– Detta är ett ovanligt ambitiöst projekt, då tunneln i Łódź kommer att ha den största diametern av alla underjordiska konstruktioner som byggts med TBM-metoden i Polen. Den blir också den längsta tunneln av sitt slag som byggts som en enda sektion.

Omfattande förberedelser inför byggstart

Anbudsprocessen har visat sig vara komplex. Cirka 1 000 frågor har inkommit från 25 potentiella entreprenörer och upphandlingsdokumentationen omfattar över 2 000 dokument. Detta visar på de tekniska och logistiska utmaningarna i projektet.

Byggstart och tidsplan

Efter att kontraktet skrivits under har entreprenören 46 månader på sig att färdigställa projektet. Själva borrningen av tunneln planeras att starta under fjärde kvartalet 2026 och avslutas under tredje kvartalet 2028.

Hela järnvägslinjen mellan Warszawa och Łódź, inklusive tunneln, beräknas vara klar och i drift år 2032, vilket sammanfaller med invigningen av Polens nya nationella flygplats.

Förbättrad infrastruktur och bättre förbindelser

Tunneln är en central del av den så kallade ”Y”-linjen för höghastighetståg, som ska förbättra förbindelserna mellan Polens största städer. Eftersom tunneln löper under tättbebyggda områden krävs noggranna geotekniska och strukturella analyser under planeringsfasen för att garantera säkerhet och minimera störningar.

Utveckling för framtiden

CPK:s ordförande Dr. Filip Czernicki betonade projektets betydelse:

– Höghastighetsjärnvägen innebär en viktig utvecklingsmöjlighet för Polen, och tunneln är ett avgörande projekt för invånarna i Łódź. Eventuella störningar under byggtiden kommer att vara värda besväret på längre sikt. Staden kommer att få snabba förbindelser till landets största städer utan att påverka livskvaliteten, eftersom tågen kommer att gå på stort djup under marken.

Källa: Railway News