Regeringen har beslutat att ge en förhandlingsperson i uppdrag omförhandla avtal som rör infrastrukturprojekt i Stockholm. I uppdraget ingår också att klargöra förutsättningarna för genomförande och finansiering av Östlig förbindelse.
– Mot bakgrund av de fördyringar som uppstått i avtalen om infrastrukturinvesteringar i Stockholm finns behov av att samla parterna för att komma överens om det fortsatta genomförandet. Även Östlig förbindelse ingår i uppdraget eftersom det behövs ett helhetsperspektiv för att bygga ett väl fungerande, långsiktigt hållbart och tillförlitligt transportsystem, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förhandlingsuppdraget rör de projekt som förhandlades fram inom 2013 års Stockholmsförhandling och de avtal inom Sverigeförhandlingen som rör Stockholms län. Det handlar till exempel om Stockholms tunnelbana och Spårväg Syd.
Uppdraget innefattar även väg- och kollektivtrafiktunneln Östlig förbindelse som är tänkt att binda ihop regionens norra och södra delar, öster om Slussen.
Regeringens uppdrag att omförhandla dessa avtal och utreda Östlig förbindelse går till Mattias Landgren som samtidigt utses till ordförande för styrelserna för uppföljning av 2013 års Stockholmsförhandling och Sverigeförhandlingens Stockholmsdel.
I den del av uppdraget som omfattar Stockholmsförhandlingen och Sverigeförhandlingen ingår att genomföra förhandlingar med Region Stockholm och berörda kommuner med målsättningen att kunna ingå överenskommelser om en hantering av kostnaderna, inklusive villkor för hur ytterligare eventuella kostnadsfördyringar ska hanteras.
När det gäller Östlig förbindelse i Stockholm är målsättningen att en avsiktsförklaring ska tecknas mellan staten, regionen och berörda kommuner, som klargör förutsättningarna för genomförande och finansiering.
– Regeringen har sedan tidigare aviserat att utreda förutsättningarna för Östlig förbindelse, som skulle vara viktig för att binda ihop infrastrukturen i och kring huvudstaden. Nu tar vi nästa steg. Jag är glad att i dag kunna presentera förhandlingspersonen och förväntar mig att alla parter nu bidrar konstruktivt i det fortsatta arbetet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Uppdraget ska redovisas senast den 30 juni 2025.
Transportföretagen välkomnar beskedet
– Östlig förbindelse är en nödvändig pusselbit för att avlasta Stockholmstrafiken och stärka näringslivets möjligheter att transportera varor och människor effektivt. En fungerande infrastruktur är avgörande för företagens konkurrenskraft och för att Stockholm ska kunna fortsätta växa. Det är positivt att regeringen tidigare också öppnat upp för alternativ finansiering av projektet, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.
Stockholm är den enda europeiska huvudstaden utan en komplett ringled, trots att frågan har diskuterats i över 30 år. Förbifart Stockholm beräknas inom några år vara färdigställd, men utan Östlig förbindelse förblir trafiklösningen ofullständig, vilket skapar onödiga flaskhalsar och försämrar framkomligheten för både transportföretag och resenärer, menar Transportföretagen
Källa: Regeringskansliet och Transportföretagen