Från och med första halvåret 2026 ska fjorton vätgaståg trafikera sträckan Brescia–Iseo–Edolo i de italienska Alperna. De nya tågen, levererade av Alstom, ersätter dagens diesellok. Det statliga bolaget FNM, som äger järnvägsoperatören Trenord, investerar sammanlagt drygt 3,6 miljarder kronor i projektet. Av detta går hälften till tågen och hälften till uppbyggnad av produktion och tankinfrastruktur för vätgas. Trots detta uppger bolaget att biljettpriserna inte kommer att höjas.
– El är billigare än vätgas, men kräver en helt annan infrastruktur, säger FNM:s ordförande Andrea Gibelli till Reuters.
Att elektrifiera den 103 kilometer långa sträckan skulle enligt honom ha krävt tre års trafikstopp. Under den tiden hade man behövt bygga om 28 tunnlar och installera kontaktledningar – något som uppskattas ha kostat uppåt 5 miljarder kronor, exklusive följdkostnader från avbrottet.
Vätgas anses mer kostnadseffektivt
Gibelli uppskattar att vätgas kommer att kosta mellan tio och femton euro per kilo vid leverans. Trots det menar han att lösningen ändå är ekonomiskt försvarbar när man väger in undvikna kostnader för elektrifiering, inköp av eltåg och miljöpåverkan.
– Det är fortsatt fördelaktigt sett till helheten, säger han.
Delvis finansierat av EU och regionen Lombardiet
Projektet får ekonomiskt stöd från EU via Italiens återhämtningsplan efter pandemin, samt från regionen Lombardiet. FNM kommer dessutom att äga och driva elektrolysanläggningar längs sträckan i Brescia, Iseo och Edolo.
Första storskaliga satsningen på vätgaståg i Italien
Detta blir Italiens första större projekt med vätgaståg. Liknande lösningar har tidigare testats i flera andra europeiska länder. Erfarenheterna är dock blandade. I Tyskland har flera vätgaslinjer haft tekniska problem och störningar i bränsletillgången.
Trots detta hoppas Italien kunna visa att tekniken fungerar även i större skala och i utmanande terräng – som Alperna.
Källa: Hydrogen Insight