Nyligen fattade Region Stockholms trafiknämnd beslut om att inriktningen för tunnelbanan till Älvsjö är tåg med automatisk drift – för första gången i Stockholm. Den automatiska driften gör till exempel att det inte behövs någon förarhytt, utan resenärerna kan titta ut i tunneln under resan. Lösningen finns redan idag på många ställen i världen, där Köpenhamn är närmast.
– Exakt vilka tåg vi kommer att köpa in är inte klart ännu, men det vi vet är att de kommer att vara anpassade utifrån våra förutsättningar. Både i antal och möblering planerar vi för den mängd resenärer vi förväntar oss runt 2060. En fördel med automatisk drift är att det är lättare att sätta i fler tåg vid behov, säger Johan Brantmark.
Kan göra annorlunda
Den nya Gula linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö kommer att vara fristående från resten av tunnelbanan. Det är därför som den går att bygga på ett annat sätt.
– De byggen som är igång nu är ju allihopa förlängningar, där vi lägger till ett antal stationer till befintliga linjer. Då behöver vi bygga för samma slags tåg och samma signalsystem. På Gula linjen kan vi göra annorlunda – och då ska vi ta till vara den teknikutveckling som skett, säger Johan Brantmark, chef för tunnelbanan till Älvsjö.
Förutom automatisk drift kommer tunnelbanan till Älvsjö att byggas med en annan teknik än resten av tunnelbanan – den ska borras fram med en jätteborr.
Stationerna blir också mindre, med 75 meter långa plattformar istället för dagens 145 meter. Det är för att kunna köra kortare tåg med tätare avgångar och gör den totala restiden och väntetiden kortare.
Just nu pågår planeringsarbetet för den nya linjen.
Källa: Region Stockholm