Efter de förödande följderna av extremväder och de höga vattenflödena i flera älvar, har Bane NOR beslutat att genomföra undervattensbesiktningar av alla broar som behöver det och som inte blivit besiktigade under senaste huvudbesiktningen.
Norska järnvägsbolaget Bane NOR är ansvarigt för cirka 3 750 broar, varav 427 har fundament eller landfästen i vatten. Dessa broar varierar i längd, spännvidd och konstruktion.
Många floder drabbades av exceptionellt höga vattenflöden och översvämningar under extremvärdet "Hans", och detta resulterade i att Randklevbron på Dovrebanen förstördes på grund av omfattande erosion av brofundamenten.
Olika tolkningar
Som en följd av detta har Bane NOR granskat sina metoder för att kontrollera och underhålla järnvägsbroar med fundament i vatten. Regelverket och praxis har också granskats, då det tidigare har funnits olika tolkningar.
Enligt föreskrifterna ska hela brostrukturen inklusive fundament och landfästen kontrolleras vid huvudbesiktningen vart sjätte år. Regelverket och praxis revideras nu för att säkerställa en enhetlig tolkning och praktik.
Av de 427 broarna behöver 122 genomgå undervattensbesiktning vart sjätte år, men endast en dokumenterad undervattensbesiktning har utförts för 9 av dessa broar.
Vart sjätte år
- Vi genomför omfattande kontroller av våra järnvägsbroar. Förutom huvudbesiktningen vart sjätte år genomför vi regelbundna inspektioner. Tågresor är säkra, men vi måste förbättra våra undervattensinspektioner och säkerställa att de dokumenteras noggrant, säger Eivind Bjurstrøm, järnvägsdirektör på Bane NOR.
För de 113 broar som inte inspekterats under vatten vid senaste huvudbesiktningen, pågår inspektionerna nu. En upphandlingsprocess har startats för att säkerställa att tillräckligt med leverantörer kan utföra undervattensbesiktningar så snart som möjligt.
Tre kontroller minst per år
Utöver detta planeras en särskild besiktning av de 305 broar som inte behöver undervattensbesiktning. Denna besiktning kommer att genomföras under 2024.
Bane NOR utför minst tre kontroller per år för varje bro, inklusive regelbundna inspektioner och användning av specialutrustning som mätvagnar. Målet är att säkerställa att järnvägen är i bästa möjliga skick och att säkerheten för resenärer och personal alltid är prioriterad.
Källa: Bane NOR