Kollektivtrafikbolaget Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy (City Transport), det företag som ansvarar för Helsingfors spårvagnstrafik, har annonserat en upphandling för spårvagnar i Helsingfors storstadsområde till ett värde av 1,6 miljarder euro (605331–2023) i Europeiska unionens officiella tidning.
Syftet med denna upphandling är att skaffa nya spårvagnar som är attraktiva för invånarna i Helsingfors, har hög tillgänglighet och är väl anpassade till storstadsområdet Helsingfors.
Nya spårvagnslinjer
Staden Helsingfors kommer att skaffa enkelspårvagnar för stadens centrum, som nedan benämns som "Spårvagnstyp A". City Transport kommer också att skaffa tvåriktningsspårvagnar för de nya spårvägslinjerna i Helsingfors och Vanda, samt för befintliga spårvägslinjer främst utanför Helsingfors centrum, som nedan benämns som "Spårvagnstyp B".
Upphandlingsomfattningen inkluderar följande:
• 30 spårvagnar av typ A.
• 33 spårvagnar av typ B.
Upphandlingen inkluderar även följande frivilliga tjänster:
• Upp till 40 ytterligare spårvagnar av typ A.
• Upp till 80 ytterligare spårvagnar av typ B.
För varje spårvagn av typ B kan en teknisk option (Option B+) beställas, vilket möjliggör:
• Säker kommersiell drift utan kontaktledning på en sträcka på cirka 1 km.
• Säker kommersiell drift med full effekt nära och parallellt med en 400 kV kraftledning.
Upphandlingen inkluderar också:
• Alla reservdelar som behövs för spårvagnarna.
• Teknisk support och leveransservice för spårvagnarna.
• Utbildning.
• Dokumentation.
• Specialverktyg.
• Virtuella och fysiska modeller.
• Valfria tjänster.
Upphandlingen kommer att genomföras som ett förhandlingsförfarande, och antalet anbudsgivare är begränsat på grund av förhandlingsförfarandet. Antalet inbjudna företag till förhandlingar kommer att vara högst fyra (4). Om det finns färre än fyra (4) lämpliga företag kan upphandlaren fortsätta förfarandet genom att bjuda in alla företag som uppfyller kraven för att delta.
Köpavtalet träder i kraft vid undertecknandet och gäller i 10 år för beställning av ytterligare spårvagnar. Förpliktelserna i samband med tillverkning och leverans av de sista spårvagnarna samt garantiförpliktelserna går utöver denna tidsram. Supportavtalet träder i kraft vid undertecknandet och har en löptid på 30 år efter utgången av den allmänna garantin för den senast levererade spårvagnen och kan förlängas två gånger med ytterligare fem (5) år.
Källa: EU-Amtsblatt