I maj 2023 nådde Trafikverkets projekt Varbergstunneln en viktig mil stolpe när den sista salvan sprängdes i tunneln som byggts under centrala Varberg. Såväl service och räddningstunneln som den cirka 2,8 kilometer långa spårtunneln stod därmed klara. Projektet har dock kantats av en del problem, däribland inläckage i tunneln, vilket inneburit omfattande tätnings arbeten. Dessa faktorer i kombination med en pressad tidsplan har lett till att Trafikverket har beslutat att flytta fram tiden för trafiköppning från december 2024 till juli 2025.
AV ANNIKA WIHLBORG FOTO: GULLERS GRUPP
Sträckan mellan Varberg och Hamra har länge varit en av de sista flaskhalsarna på Västkustbanan. Projekt Varbergstunneln består av dubbelspårsutbyggnaden mellan Varberg och Hamra, en sträcka på drygt 9 kilometer, en ny godsbangård norr om Getteröbron, en ny Getteröbro samt anläggningen av ett betongtråg, ett nedsänkt område 900 meter norrut från Varbergs nya station. I det storskaliga infrastrukturprojektet ingår även Varbergs nya station med nedsänkta plattformar, som byggs cirka 150 meter norr om den nuvarande stationen. En ny järnvägsbro, tre nya vägbroar samt en gång och cykelbro över järnvägen ingår också i projektet.
–Vi har sprängt ut totalt cirka 420 000 kubikmeter berg ur bergtunneln. Nu när tunnelsprängningarna är klara pågår arbetet med att bygga färdigt övriga delar av projektet samt att genomföra de installationer som behövs för att tågen ska kunna börja rulla på dubbelspåret sommaren 2025, säger Johan Hjertström, Trafikverkets projektchef för det har fortsatt öka under projektets gång, vilket förstås resulterat i att omfattningen av tätningsarbetena har ökat markant.
Det påverkar i sin tur tidsplanen för hela projektet, som nu alltså är framskjuten med ett halvår. Även projektbudgeten, som uppgår till 7,8 miljarder kronor enligt 2021 års prisnivå, väntas öka på grund av grundvattnet som läcker in samt inflationen.
För närvarande pågår bland annat arbetet med gjutningar i tråget samt att forma och gjuta för betongtunneln i den norra tågtunnelmynningen. Dessa arbeten färdigställs i början av hösten. Längs med järnvägens sträckning pågår även arbetet med att montera bullerskydd och kontaktledningar samt underballast i form av makadam. Johan Hjertström betraktar förutsättningarna att merparten av betongkonstruktionerna i norr ska vara färdigställa i slutet av 2023 som goda.
Väntar på avgörande dom från Mark- och miljödomstolen
En utmaning är dock den miljödom som krävs för att få ett utökat tillstånd att leda bort grundvatten i driftskedet, en ansökan som skickades in till Mark och miljödomstolen i mars 2023.
–Att processa domen kan ta uppemot ett år. I väntan på den avgörande domen fokuserar vi på åtgärder som ska göra tunneln så tät som möjligt. Nu pågår även arbetet med att installera kontaktledningar i tunneln samt förberedande arbeten inför spårläggningen. I vissa delar av tunneln förstärks traditionell cementinsprutning med dränmattor som ska skydda tunneltekniken från inläckage, säger Katarina Yngvesson, Trafikverkets kommunikatör för Varbergstunneln.
Arbetet med det nya stationsområdet inleds under hösten
Under hösten fortgår också arbetet med järnvägsbron samt de övriga nya broar som byggs norr om det nya stationsområdet. Under de kommande månaderna ska även arbetet med Varbergs nya stationsområde inledas. Trafikverket står för grundläggningen och vägarna fram till stationsområdet, medan Varbergs kommun ansvarar för själva stationsområdet. Jernhusen kommer att bygga det nya stationshuset.