Informationskväll om järnvägen gav fler frågor än svar

Lerum kyrka med förbipasserande järnvägsspår. Foto: Björn Stahre

Företagarnas informationskväll om järnvägen nyligen var stort upplagt med över 200 deltagare. De flesta av deltagarna hade kommit för att få veta vad som kommer att hända med infrastruktur och trafik i Lerum.

Presentationerna av Jörgen Einarsson, Trafikverket, och Roger Vahnberg, Västtrafik, handlade mest om respektive organisations uppdrag, anslag samt hur planeringen går till. Trafikverket och Västtrafik har ett planeringssystem som uppenbarligen inte tål några genomgripande förändringar eller synpunkter. Ett påpekande under debatten var att Trafikverket använder samma underlagsmaterial som när höghastighetsjärnvägarna var aktuella. Detta material som idag är obsolet, borde bytas ut.

Inte mycket sades om vad som väntar i Lerum. En upplysning under kvällen var att Trafikverket under 2,5 år skall stänga ett spår på Västra Stambanan för byte av kontaktledning. Kvarstående enkelspår sägs klara fyra tåg per timme i varje riktning, varav ett godståg. Men räcker det?

Maerskfartyg angör regelbundet Göteborgs hamn med ca 20 000 containrar ombord. Containrarna fortsätter huvudsakligen med järnväg. Antag att alla 20 000 containrar skulle passera Lerum på järnväg. Detta skulle med ett avstängt spår ta närmare 25 dagar. Dessutom tillkommer andra godstransportbehov på järnvägen. Kommer i så fall pendeltrafiken att få stryka på foten för att skapa mer kapacitet för godstrafiken? Den enda lösningen är att snabbt få fram två nya spår mellan Göteborg-Floda-Alingsås innan farledsfördjupningen i Göteborgs Hamn är klar. För när den är klar kommer Maerskfartygen att frakta betydligt fler containrar med ännu mer godstrafik på järnväg som följd. Några förberedelser för två nya spår har inte påbörjats av Trafikverket.

Om geotekniken i Lerum sades inget, trots att förhållandena här är jämförbara med Ucklum (E6 skredet). Blundar Trafikverket för att Säveån och Lerums centrala delar ur geologisk synvinkel är minst lika farliga som vid Ucklum? Om ett skred skulle inträffa vid Lerums station, skulle både väg E20 och järnvägen skärs av. Hur skall omledningen av trafiken då ske? Finns några alternativ? Knappast, kapacitetsstarka förbigångsleder saknas.

I Lerum och i närheten av järnvägen bor en stor mängd människor. Inte ett ord nämndes om buller och vibrationer i Lerum och att detta påverkar människor negativt. Tycker Trafikverket att detta är ett problem?

Information lämnades också om hur förnämlig trafiken kommer att bli i Lerum när planerade investeringar, inklusive Västlänken, är klara. 10 minuterstrafik på järnväg från Lerum och Floda. Men vad händer med pendelresandet från Norsesund, Stenkullen, Aspedalen och Aspen? Är bussning till Lerum för byte ett rimligt alternativ? Kommer Gråbosnabben att läggas ner?

Aspedalens hållplats blev det stora temat under paneldiskussionen. Trots protester från kommunen hävdar Västtrafik att Aspedalens hållplats måste bort och att beslut om detta redan är fattat. Nedläggningen av Aspedalens hållplats sades vara förutsättningen för att Trafikverkets och Västtrafiks planer skall uppfyllas. Kommunens åsikter verkar Trafikverket och Västtrafik inte bry sig om.

Text:

Björn Stahre
Järnvägsföreningen i Lerum