Trafikverket har planerat omfattande arbete på Malmbanan fram till 2028, med målet att förbättra kapaciteten och driftsäkerheten. Det är inte fråga om dubbelspår utan andra omfattande åtgärder som ska till för att säkra driften och öka kapaciteten på sträckan från Riksgränsen till Luleå, skriver Piteå-Tidningen.
Dessa åtgärder, som inkluderar investeringar och underhåll, har en prislapp som startar på cirka 2,6 miljarder kronor, i 2021 års prisnivå. De verkliga kostnaderna förväntas vara högre.
I en intervju med Piteå-tidningen besvarade Nils Ahlm, strategisk planerare på Trafikverket, några viktiga frågor om järnvägsinvesteringar och underhåll:
Varför är kostnaderna för järnvägsprojekt så höga?
"Det finns primärt två faktorer som påverkar de höga kostnaderna. För det första är järnvägen ett komplext tekniskt system. Vid ombyggnation av järnvägar krävs inte bara markarbeten och förändringar av spår och växlar, utan också anpassningar och ombyggnader av kontaktledningar och signalsystem, vilket ofta utgör en betydande del av kostnaderna. För det andra är kraven på säkerhet för byggnation i och i närheten av trafikerade spår en bidragande faktor till de höga kostnaderna."
Hur slits Malmbanan med tiden?
"Malmbanan är en äldre järnvägssträcka, och många av dess komponenter har åldrats. Exempelvis sker nu övergången till ERTMS-teknik, och delar av kontaktledningsanläggningen, spår och växlar planeras att bytas ut. Vad som gör Malmbanan unik är den tunga trafiken med malmtåg som väger över 8000 ton och sträcker sig 750 meter långa. Dessa tåg sätter särskilt stor påfrestning på spåren och växlarna, och därför genomför Trafikverket både förebyggande underhåll för att bevara deras skick och har kortare utbytesintervall jämfört med andra järnvägssträckor. Spår i snäva kurvor längs Malmbanan är särskilt utsatta och kräver frekvent utbyte."
Vad händer med Norrbottniabanan?
Norrbottniabanan har upplevt förseningar och ökade kostnader. Trafikverket har arbetat på att utveckla en modell där kritiska investeringar i Norrbotten och Västerbotten kan påskyndas genom en lånemodell. Trafikverket presenterade i september ett förslag om att tidigarelägga byggstarten för Norrbottniabanan mellan Dåva och Skellefteå till år 2024, med ett avslutningsdatum tidigare än 2035. Byggandet mellan Skellefteå och Luleå skulle kunna inledas tidigast 2028, med en slutföringsperiod som sträcker sig till 2036 istället för 2040, under förutsättning att finansieringen sker genom lån och eventuella överklaganden hanteras effektivt.
Strax efter Trafikverkets rapport kom beskedet att sträckan mellan Umeå och Dåva, en sträcka på 12 kilometer, riskerar att försenas med upp till två år. Det kan därför ta fram till 2026 innan sträckan blir operativ, på grund av utmaningar i samband med byggandet av tunneln genom Ersmarksberget som nu måste omprövas. (Källa: Piteå-tidningen)
Investeringar inkluderar:
- Kiruna-Riksgränsen: Ökad axellast till 32,5 ton för tyngre malmtåg. Planerad produktionsår: Efter 2028. Kostnad: 250 miljoner kronor.
- Harrträsk, förlängning av mötesplats för 750 meter långa tåg. Produktionsår: 2027. Kostnad: 110 miljoner kronor.
- Nuortikon, förlängning av mötesplats för 750 meter långa tåg. Produktionsår: 2027. Kostnad: 55 miljoner kronor.
- Murjek, förlängning av mötesplats för 750 meter långa tåg. Produktionsår: 2026-2027. Kostnad: 298 miljoner kronor.
- Näsberg, förlängning av mötesplats för malmtåg (750 meter långa). Produktionsår: 2026. Kostnad: 37 miljoner kronor.
- Gammelstad, bangårdsförlängning för ökad tillgänglighet vid kombiterminalen. Produktionsår: 2024-2023. Kostnad: 285 miljoner kronor.
- Sävastklinten-Norra sunderbyn, ny mötesstation och delvis dubbelspår. Produktionsår: 2027-2028. Kostnad: 286 miljoner kronor.
- Luleå C, flytt av personvagnsuppställning (etapp 1) förbättrar tågföring och möjliggör etapp 2. Produktionsår: 2027. Kostnad: 167 miljoner kronor.
- Luleå C, ombyggnad av personbangård (etapp två) ökar kapaciteten för persontåg och förbättrar säkerheten. Produktionsår: Efter 2028. Kostnad: 337 miljoner kronor.
- Sikträsk, förlängning av bangård för möten för 750 meter långa tåg. Produktionsår: 2025-2026. Kostnad: 167 miljoner kronor.
- Nattavaara, förlängning av bangård för möten för 750 meter långa tåg. Produktionsår: 2027-2028. Kostnad: 286 miljoner kronor.
- Boden-Gällivare, stängselsystem och ren- och viltpassager för att minska djurpåkörningar. Produktionsår: Efter 2028. Kostnad: 303 miljoner kronor.
- Lina Älv, Harrå och Fjällåsen, förlängning av mötesdriftplatser för möten för 750 meter långa tåg. Produktionsår: 2025-2026. Kostnad: 36 miljoner kronor.
Underhållsåtgärder inkluderar:
- Boden-Harrträsk, spår- och växelbyte. Produktionsår: 2026-2027.
- Gällivare-Råtsi, spår- och växelbyte. Produktionsår: 2025-2026.
- Boden-Gällivare, kontaktlednings- och hjälpkraftsupprustning. Produktionsår: Efter 2028.
- Lina Älv-Kalixfors, växelbyte. Produktionsår: 2025-2026.
- Sävastklinten-Boden C-Boden S, kontaktledningsupprustning. Produktionsår: 2026.
Källa: Piteå-Tidningen