Från ett arbetsområde vid Norra Stationsgatan i Stockholm har det sprängts ut en arbetstunnel som leder fram till den framtida stationen Hagastaden. Nu sprängs spårtunnlar och plattformsutrymmen ut för stationen ut cirka 20 meter under markytan. Tunnlar i två riktningar sprängs ut, norrut mot Solna och söderut mot Vasastaden.
På Solnavägen bygger Region Stockholm den norra biljetthallen med entréer mot Karolinska Universitetssjukhuset och Karolinska Institutet. Här pågår markarbeten och sprängningar ovan jord och tillgängligheten på Solnavägen påverkas.
Vid Torsplan byggs den södra biljetthallen i källarplanet på Solnavägen 1e. Vid Odenplan ansluter spåren till tunnelbanans Gröna linje. Det är ännu inte beslutat var tågen från Arenastaden får sin slutstation i söder; möjliga slutdestinationer är Gullmarsplan, Farsta eller Skarpnäck.
Utsprängda bergmassor tas ut via arbetstunneln och körs bort från arbetsområdet till en mottagningsanläggning. Arbetet med stationen utförs av NCC på uppdrag av Region Stockholm. Arbetet med att bygga den norra biljetthallen på Solnavägen påverkar framkomligheten på Solnavägen och orsakar buller. Arbetena beräknas pågå till och med sommaren 2025.
Källa: Region Stockholm