Trafikverket har tagit ett betydande steg framåt i sitt projekt Byarum-Tenhult genom att officiellt välja lokaliseringsalternativ Väst som det mest lämpliga alternativet för att uppfylla projektets mål. Detta beslut är av stor betydelse för järnvägssystemet och alla som har följt utredningsarbetet.
– Vi tar ännu ett steg mot den nya järnvägen, som är viktig för järnvägssystemet. Det är en viktig milstolpe i projektet, och det känns bra att kunna gå vidare. Det är också bra för alla som påverkats av utredningsarbetet och som väntat på besked, att nu veta vad som gäller, säger Carina Junefelt, projektchef på Trafikverket.
Under processen för lokaliseringsutredningen har fyra olika alternativ övervägts, och alternativ Väst har visat sig vara det mest fördelaktiga när det gäller att uppfylla projektets mål, såsom förbättrad restid, minskad klimatpåverkan och kostnadseffektivitet.
– I november håller projektet informationsmöten kvällstid i Byarum och Tenhult, dit allmänheten är välkomna för att ställa sina frågor, säger Carina Junefelt.
Den nya järnvägen mellan Byarum och Tenhult, söder om Jönköping, blir en cirka 25 kilometer lång enkelspårig järnväg med maxhastigheten 200 kilometer i timmen. Projektet beräknas kosta omkring 2,2 miljarder kronor i 2021 års prisnivå.
Några av projektets mål är att minska restiderna, öka pendlingsmöjligheterna, ge möjlighet att köra mer gods på järnväg, och att göra järnvägssystemet mindre störningskänsligt. Planerad byggstart är 2030 och planerad trafikstart är 2033. Projektet ingår i en större satsning där stora delar av järnvägssystemet söder om Jönköping moderniseras och rustas upp.
Nu fortsätter arbetet med projektets järnvägsplan som är en mer detaljerad plan för exakt var den nya järnvägen ska byggas och hur den ska utformas. Nästa formella samråd med allmänheten är planerat till 2025.
Källa: Trafikverket