Regeringen har satt igång arbetet med att revidera transportstrategin för framtiden. Steg ett innebär att Trafikverket samlar in data och åsikter om transportsystemet fram till 2037. Även om det officiella förslaget kommer att presenteras i januari 2024, har de sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete redan nu framfört sina centrala bidrag till Trafikverket.
Samverkansorganisationen understryker vikten av ett hållbart transportsystem som fortsätter att satsa på kollektivtrafik och ökade investeringar i regionernas infrastruktur. Detta är ett ämne som genererar stort intresse och debatt, och det kommer att vara spännande att se hur framtiden formar sig för transportsystemen i Sverige.
– Stockholm-Mälarregionens transportsystem är viktigt för hela landet. 8 av 10 tåg startar eller slutar i Stockholm. 150 miljoner ton gods går genom regionen varje år. Vi ser idag betydande kapacitetsbrister och stora underhållsbehov. Andelen resurser till vår del av landet måste öka. Klimatomställning, en robust och hållbar infrastruktur och långsiktigt stabila överenskommelser är våra viktigaste inspel inför den fortsatta dialogen, säger Jens Sjöström, investeringsregionråd Region Stockholm och ordförande Mälardalsrådet.
Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att ta fram ett så kallat inriktningsunderlag för planeringen av transportinfrastrukturen fram till 2037. Underlaget ska lämnas till infrastrukturminister Andreas Carlson, 15 januari. De sju regionerna i organisationens infrastruktursamarbete står redo med ett tidigt inspel till Trafikverkets arbete. Inspelet lyfter behovet av fortsatta satsningar på Stockholm-Mälarregionens transporter, till nytta för hela landet.
– Det finns en långsiktig och politiskt förankrad syn på hur vi ska utveckla arbetspendlingen och godstransporterna i Stockholm-Mälarregionen ur ett systemperspektiv. Vårt inspel till staten är tydligt och kommer att konkretiseras ytterligare när vi nästa år överlämnar en uppdaterad utvecklingsstrategi för regionens transportsystem, säger Kristoffer Tamsons, regionråd Region Stockholm och ordförande för Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits.
– En av våra ståndpunkter är att länsplanerna måste tilldelas en större andel av planeringsramen. Ett hållbart transportsystem är en förutsättning för Stockholm-Mälarregionens utveckling och här ser vi med stor oro på finansieringsfrågorna. Ett exempel är stadsmiljöavtalen som har varit ett viktigt verktyg för omställningen och som nu avvecklas, säger Monica Johansson, regionråd Region Sörmland och vice ordförande En Bättre Sits.
Källa: Mälardalsrådet