Nyligen anlände containerfartyget Laura Maersk till Helsingborgs Hamn. Fartyget är det första i sitt slag som drivs med biometanol, och detta markerar en viktig milstolpe för den gröna omställningen inom sjöfarten. Det här unika fartyget kommer att operera i Maersks nya veckoschema med anlöp i hamnen..
Detta framstående projekt är resultatet av nära samarbete och kontinuerlig dialog mellan Maersk och Helsingborgs Hamn. Den nyligen ingångna affären öppnar upp möjligheter för varor att nå globala marknader.
– Detta stärker Helsingborgs Hamns position och öppnar nya affärsmöjligheter för godsägare som får möjlighet att minska sitt koldioxidavtryck I sina leveranskedjor med transporter ombord Laura Maersk via Helsingborgs Hamn, säger Mark Wieden, Key Account Manager I Helsingborgs Hamn.
Containerfartyget är startskottet för den globala rederijätten företagets storsatsning på förnybar metanol som fartygsbränsle. Fartyget har fått namnet Laura efter rederiets första ångbåt från 1886 som likt dagens Laura Maersk hade betydande inverkan på sjöfarten. Fartyget är både rederiets och världens första metanoldrivna fartyg.
– Laura Maersk och innovationen hon representerar i branschen, är beviset på att förändring i vårt synsätt på att minska koldioxidutsläppen i sjöfarten är möjlig. För att göra den förändringen måste vi samarbeta i nära partnerskap – med regeringar och myndigheter, med leverantörer och försäljare, men också med våra kunder, till vilka vi erbjuder en rad produkter som syftar till att minska deras koldioxidavtryck, som Maersk ECO Delivery Ocean. Vi ser fram emot att se fler kunder och logistikleverantörer arbeta hand i hand för att avsevärt minska utsläppen av växthusgaser. Laura Maersk är det välbehövliga steget i rätt riktning på vår väg mot nollutsläpp i vår verksamhet till 2040, säger Birna Ödefors, Managing Director på Nordics – A.P. Moller Maersk.