Ökande containervolymer i Göteborgs hamn

Bil- och containerterminalerna i Göteborgs hamn. Foto: Göteborgs Hamn

Den svenska köpkraften fortsätter att vara låg på grund av den pågående ekonomiska inbromsningen, vilket har medfört en försiktighet i konsumtionen och som en direkt följd har lett till minskad containerimport. Trots att det totala antalet hanterade containrar minskar både på nationell och internationell nivå, visar Göteborgs hamn en imponerande ökning på 3 procent under det tredje kvartalet 2023. Denna tillväxt kan till stor del tillskrivas den fortsatt starka exportindustrin i Sverige, med en särskild tonvikt på skogssektorn.

Svensk exportindustri har hållit en hög takt och levererat varor till världen, och detta har varit en viktig faktor i Göteborgs hamns framgång. En del av ökningen beror också på att andra hamnar har tappat marknadsandelar till Göteborgs hamn. Samtidigt har den svenska skogsindustrin stärkt sin position på den globala marknaden genom att erbjuda fler produkter och möta ökad efterfrågan. Detta är särskilt framträdande när den ryska skogsmarknaden i stort sett har försvunnit från den globala scenen.

En intressant aspekt är att cirka 60 procent av de containrar som transporteras till och från hamnen från inlandet går på järnvägen, vilket är en imponerande siffra som sällan uppnås av andra internationella hamnar. Tyvärr har en kombination av minskad containerimport och underhållsarbeten på landets järnvägsinfrastruktur resulterat i en 9 procent minskning jämfört med föregående års rekordnivåer.

Trots dessa utmaningar har antalet hanterade nya fordon i Göteborgs hamn ökat med hela 15 procent under det tredje kvartalet. Både import och export inom fordonssektorn visar positiva siffror, och hamnen behåller sin position som Sveriges största bilhamn.

Rorotrafiken (roll on/roll off) som innebär transport av trailers och rullande gods på fartyg inom Europa, har dock minskat med 6 procent under årets tre första kvartal, i linje med minskningen inom containersegmentet.

Kryssningsverksamheten i Göteborgs hamn ser ut att gå mot ännu en rekordsäsong med över 80 bokade anlöp. Under årets tredje kvartal ökade antalet anlöp med fyra fartyg, och antalet passagerare fortsätter att öka, med en ökning på 8 procent jämfört med föregående år.

Konventionella torrbulkfartyg har sett en imponerande ökning på 15 procent i hanteringen jämfört med samma period föregående år. Detta beror främst på exporten av skogsprodukter och byggnadsmaterial.

Däremot minskade hanteringen av energiprodukter i hamnen med 15 procent under samma period, på grund av ogynnsam lagringsmarknad och investerings- och underhållsstopp hos raffinaderier.

bild
Tabell: Göteborgs Hamn 

Källa: Göteborgs Hamn