Arbetet för att förkorta restiden mellan Oslo och Stockholm har pågått länge. Målet är att halvera restiden till strax under tre timmar genom nya spår och snabbtåg. Näringslivet och regioner längs sträckan visar intresse för offentlig-privat samverkan, rapporterar Nya Wermlands-Tidningen.
Bolaget Oslo-Stockholm 2,55 har bildats, och infrastrukturmyndigheter i Sverige och Norge är intresserade och i december kom uppmuntrande förslag från Skanska och Alstom om att bygga järnvägen på pelare, kallat Gränsbanan. Nya Wermlands-Tidningen skriver att detta ovanliga tillvägagångssätt, vanligt i Ostasien, kan minska kostnader och påverkan på naturen. Kostnaden för den upphöjda Gränsbanan uppskattas vara 33 miljarder kronor jämfört med 40 miljarder för det traditionella sättet.
Oslo-Stockholm 2,55 undersöker också Nobelbanan mellan Kristinehamn och Örebro med hälften av kostnaden sökt via EU-medel. Gränsbanan skulle förkorta restiden mellan Oslo och Karlstad från 2.45 timmar till 1,5 timme, medan Nobelbanan skulle minska Karlstad-Örebro från 2 timmar till 40 minuter. Detta skulle öppna för en större arbetsmarknadsregion och förväntas fyrdubbla tågtrafiken vid full utbyggnad.
Sträckan inkluderas nu i transportkorridoren Scan-Med, vilket ökar möjligheterna till EU-medfinansiering. Politiker och näringslivet behöver engagera sig för att stödja projektet. En separat finansiering, likt Öresundsbron, och statliga garantier kan behövas för detta infrastrukturprojekt avslutar Nya Wermlands-Tidningen.