Spanien: Järnvägsnätet i regionen Valencia allvarligt skadat efter stormen

Järnvägsbolagen ADIF och Renfe rapporterar att totalt 80 kilometer av lokaltågslinjerna Cercanías C1, C2 och C3 är helt ur funktion och kommer att ta lång tid att reparera. Foto: ADIF

Den kraftiga stormen DANA, som nyligen drabbade sydöstra Spanien, har lämnat djupa spår i Valencias järnvägsnät. Regionen har drabbats hårt, och här följer en överblick över situationen för transportoperatörerna efter den första helgen.

Efter översvämningskatastrofen 1957 omdirigerades floden Turía från stadskärnan till ett nytt flodlopp sydväst om gamla stan, kantad av både snabbvägar och bebyggelse. Trots detta översvämmades bostadsområden långt ovanför kritiska nivåer och kvarlämnade förorter som Paiporta täckta av tjocka lager av slam. Valencias centrum, där de stora stationerna Norte och Joaquín Sorolla (för regional- och höghastighetståg) ligger, klarade sig något bättre och trafiken är där åter igång.

Översvämning av höghastighetslinjerna

Den höghastighetslinje som passerar genom den 1,2 kilometer långa tunneln vid Chiva nära Buñol, cirka 20 kilometer utanför Valencia, har översvämmats. Båda tunnelmynningarna och 600 meter spår inne i tunneln måste byggas om, meddelar ADIF. Ett mindre vattendrag i närheten använde tunneln som "utrymningsväg". En annan tunnel nära Torrent, tre kilometer från Valencia, fylldes också med vatten och skadorna där ska undersökas när rengöringen är klar. Som en följd har Renfe pausat alla AVE/Avlo-avgångar från Valencia. Resor från Cuenca till Madrid går dock att boka, medan avgångar med Ouigo och Iryo är inställda till den 11 och 13 november.

Avbrott på lokaltåg och fjärrtåg

Järnvägsbolagen ADIF och Renfe rapporterar att totalt 80 kilometer av lokaltågslinjerna Cercanías C1, C2 och C3 är helt ur funktion och kommer att ta lång tid att reparera. Dessa linjer är avgörande för resor söderut mot Gandia och Mogente/Alcoy. Även fjärrtrafiken på huvudlinjen mot Villena, Alicante, Albacete och vidare mot Madrid är avbruten. Linjen C3 mellan Valencia och Utiel, en enkelspårig och icke-elektrifierad bana, är också stängd. ADIF meddelade nyligen att moderniseringsarbeten för C3-sektionen Valencia–Utiel planerades, men nu väntar en lång återuppbyggnadsperiod. Frågan är om detta innebär början på slutet för linjen.

Norrgående kusttrafik och undantag för godstrafik

Kustlinjen norrut från Valencia, den så kallade Medelhavskorridoren, har linjerna C5 och C6 mot Sagunto och Castellón. Linje C6 körs nu med 17 tågpar per dag, medan linje C5 körs enligt ordinarie tidtabell. Media Distancia-tåg mellan Valencia, Sagunto, Teruel och Zaragoza, samt till Castellón och Vinaroz, går som planerat. Euromed-tågen mellan Valencia och Barcelona har återupptagits med endast två avgångar per kväll. Samtliga resor rekommenderas dock enbart för nödvändiga ärenden.

Godstrafiken är igång sedan den 1 november, inklusive infrastrukturtransporter från Zaragoza och Tarragona/Barcelona.

FGV:s spårvägs- och metronätverk allvarligt drabbat

FGV, som ansvarar för Valencias spårvägs- och metronät, rapporterar omfattande skador. Spårvägs- och metronätet kommer att vara ur funktion under lång tid, då både FGV:s huvudkontor och kontrollcentral i Valencia-Sud har drabbats av översvämningar. Valencia-Sud ligger mindre än 600 meter från Turía-floden, i ett av de värst drabbade områdena. FGV har därför satt in tillfälliga busslinjer för att bland annat förbinda flygplatsen med stadens centrum. Det isolerade spårvägsnätet i nordöstra Valencia, med linjerna 4, 6 och 8, planeras att återupptas inom kort.

Förhoppningar om stabilare väder

Situationen är kritisk, och det finns en förhoppning om att området ska slippa ytterligare oväder, särskilt då även regionen kring Barcelona riskerar svåra skador.

Källa: LOK-report