Fyrspårsbygget mellan Malmö och Lund påverkar inte bara tåg- och vägtrafiken, utan omleder även vattnet längs sträckan. Alnarpsån får en ny sträckning och en betydande ökning av vattenflödeskapaciteten.
Fyrspårsprojektet i Åkarp inkluderar återställning av Åkarpsdammen och omlokalisering av Alnarpsån söderut. Dammens ursprungliga storlek återställs, och Alnarpsån får en ny sträckning med över dubblad vattenkapacitet, från 6 m³/s till 13.8 m³/s.
Innan de tillfälliga spåren byggdes lades en kulvert för vattnet under Sockervägen. Nu, efter rivningen av de tillfälliga spåren, kommer Alnarpsån att riktas genom öppna och stängda tråg på den östra sidan av järnvägen. Därefter leds den under järnvägen till den västra sidan, cirka 350 meter norr om den tidigare undergången.
För att hantera ökade flöden har flera åtgärder vidtagits längs de cirka tio kilometer långa Alnarpsån. Dessa inkluderar att öka kapaciteten genom den nya passagen under E6, som nu släpper igenom dubbelt så mycket vatten som tidigare. Omledningen av ån till den västra sidan av järnvägen söder om E6 ger också extra kapacitet mot Arlöv.
Den nya passagen under järnvägen söder om motorvägen ökar även det totala vattenflödet. Förbättringar har skett genom att vatten från västra Åkarps samhälle, som tidigare rann ut i Alnarpsån, nu fördröjs i dammar. Detta minskar toppflödena till ån och minskar därmed risken för översvämningar.
Trots det fuktiga vädret under hösten och vintern har bygget av Fyrspåret inte ökat risken för översvämningar. Tvärtom har fördröjningsmagasin och svämplan byggts längs sträckan Hjärup-Arlöv för att minska den totala vattenmängden i ån vid kraftig nederbörd. Vatten som samlas i det nedsänkta spårområdet söder om tunneln på Åkarps station pumpas ut söderut och rinner ut i diket längs med Västkustvägen, vilket inte påverkar ån.
Dåligt väder med kraftig vind kan skapa problem genom att havet dämmer upp vattnet i Öresund. Tillsammans med Åkarps nuvarande utmanande VA-tekniska förhållanden leder detta till återkommande översvämningar. För att adressera detta krävs omfattande förändringar i hela kommunens avvattningssystem.
Källa: Trafikverket