Ostkustbanans delsträcka Ljusne-Enånger ska utökas

Banan är byggd med god standard bortsett från en cirka 3 kilometer lång sträcka. Foto: Trafikverket

Ostkustbanans sträcka mellan Ljusne och Enånger är föremål för utökning av den befintliga korridoren. Denna åtgärd är avsedd dels för att säkerställa byggbarheten av banan och dels för att garantera banans framtida standard.

Sträckan mellan Ljusne och Enånger på Ostkustbanan är belägen i Söderhamns och Hudiksvalls kommuner och sträcker sig över nästan 4 mil. Banan byggdes under 1990-talet och består av enkelspår med mötesstationer. Generellt sett är banan av god standard, förutom en sträcka på cirka 3 kilometer mellan Söderhamn station och Källene mötesstation där standarden är lägre.

År 2010 genomfördes en förstudie för dubbelspårsutbyggnad på Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall. I denna förstudie fastställdes en korridor för delsträckan Ljusne-Enånger, där det nya spåret skulle byggas i direkt anslutning till det befintliga spåret.

Nu har det upptäckts brister i den valda korridoren, och en komplettering av studien från 2010 är nödvändig. Detta görs för att säkerställa att sträckan uppfyller dagens standardkrav och för att säkerställa att järnvägsträckan kan byggas utan störningar för trafiken på den befintliga banan.

Den utökade korridoren måste godkännas av Länsstyrelsen för betydande miljöpåverkan. Inför detta beslut kommer ett samrådsunderlag att tas fram för allmänhetens synpunkter.

Efter Länsstyrelsens beslut kommer den utökade korridoren att utgöra grund för fortsatt planering av dubbelspårsutbyggnaden av Ostkustbanan mellan Ljusne och Enånger. Korridoren kan sedan bli aktuell för framtida beslut och finansiering inom ramen för den nationella infrastrukturplanen.

Tidplan

  • Samråd 13 mars 2024 – 16 april 2024

  • Beslut om betydande miljöpåverkan Sommaren 2024

Källa: Trafikverket