En serie affärer och kontrakt har gjort VR till en betydande aktör inom den svenska tågtrafiken. Samtidigt varnar svenska experter VR för en potentiellt kaosartad framtid i Sverige på grund av bristfälligt underhåll av spåren, rapporterar tidningen Hufvudstadsbladet.
VR stärker sin närvaro på den svenska tågmarknaden genom en serie affärer och kontrakt. Den senaste expansionen innebär att det statliga järnvägsbolaget förvärvar det svenska bolaget MTRX, som opererar tågtrafiken mellan Stockholm och Göteborg. Genom denna affär blir VR den näst största operatören inom den kommersiella open access-rälstrafiken i Sverige, enligt tidningen Hufvudstadsbladet.
För VR är förvärvet av MTRX en del av deras strategi för lönsam tillväxt på den svenska marknaden, enligt Elisa Markula, verkställande direktör på VR. Tidningen skriver att VR ser Sverige som en attraktiv marknad för fjärrtågstrafik med betydligt större möjligheter än i Finland, där konkurrensen förväntas öka. Genom att etablera sig på den svenska marknaden kan VR säkerställa högkvalitativ reseservice för finländarna och samtidigt generera intäkter för att investera i nytt material, enligt Markula.
Även om VR:s expansion välkomnas av tågexperter i Sverige, såsom Per Corshammar, framhåller de även riskerna. Corshammar varnar för en "kaosartad framtid" i Sverige på grund av problemen med den svenska järnvägen. Han pekar särskilt på Trafikverket, den största spårägaren i Sverige, och påpekar att järnvägen i Sverige har drabbats av omfattande förseningar, tekniska fel och urspårningar på grund av underdimensionerade spår och kapacitetsproblem.
Enligt rapportering från tidningen Hufvudstadsbladet har den svenska järnvägen under de senaste åren tampats med tekniska problem och kapacitetsutmaningar på grund av ökad trafikvolym utan motsvarande uppgraderingar av infrastrukturen. Corshammar kritiserar Trafikverket för felaktiga och underberäknade prognoser, vilket har resulterat i bristande utveckling av järnvägsinfrastrukturen. Dessa problem, tillsammans med förseningar och tekniska fel, påverkar både tågresenärer och operatörer som VR, vilket ökar kostnaderna och komplexiteten för tågtrafiken på den svenska marknaden.