Den 19 mars samlades cirka 50 experter från Sverige, Finland, Tyskland och andra europeiska länder ombord på Wasalines fartyg Aurora Botnia för att diskutera transporter och infrastruktur mellan Norden och Europa.
Ekonomisk tillväxt i norra Sverige och Finland har ökat på senare år tack vare tillgång till råvaror och grön energi. För att främja ytterligare tillväxt behövs tillförlitliga handelsvägar till och från internationella marknader.
”Norden har alltid haft en stark basindustri och med fortsatt fokus på grön energi kommer arbetet med den nödvändiga hållbara omställningen och utvecklingen bara att accelerera. För Wasaline, med ben i såväl Sverige som i Finland, är detta mycket viktigt, då det kommer att bidra till ökad regional handel i ljuset av de utmaningar som finns på den globala politiska arenan. Wasaline kommer att gynnas starkt av bättre transportvägar till främst södra Sverige och Tyskland”, säger Peter Ståhlberg, VD för Wasaline.
Mötet arrangerades av Wasaline tillsammans med Kvarkenhamnar AB, Trelleborgs hamn och Rostocks hamn.
”Sundet mellan Umeå och Vasa – Kvarken – är en historisk handelsrutt och grunden för vår affärsmodell är: Tillsammans kan vi erbjuda våra kunder effektiva tjänster och marknadsföra våra hamnar som den mest fördelaktiga rutten inte bara mellan väst-öst utan också mellan nord-syd. Med mötet stärker vi ytterligare våra förbindelser med Tyskland, så att vi och våra handelspartners i Europa kan dra nytta av vår export av tillexempel råvaror som järnmalm och skogsprodukter eller energi och batteriteknik.”
Trelleborg och Rostock har ett starkt samarbete och erbjuder dagliga färjeavgångar för både rullande och järnvägsgods mellan Sverige och Tyskland. Båda hamnarna har välutvecklad infrastruktur för nationella och internationella sjötransporter samt för järnvägsförbindelser.
”Hållbarhet är en viktig del i vår utveckling av hamnen och som en multimodal internationell hubb där vi hanterar stora mängder gods är det vår skyldighet och mål att agera så miljömedvetet och hållbart som möjligt. Sjöfart och järnväg är de mest effektiva sätten att transportera gods på och genom vårt samarbete kring handelsvägar till och från Kvarkenområdet kan vi bidra till gröna handelskorridorer för morgondagens industri”, säger Jörgen Nilsson, VD för Trelleborgs hamn.