Sivers Semiconductors, en leverantör av integrerade kretsar och moduler för avancerade kommunikations- och sensorlösningar, tillkännagav nyligen ett utvecklingskontrakt med Blu Wireless.
Enligt detta avtal kommer Sivers företaget att designa och utveckla avancerade 5G-antennmoduler för det olicensierade 57-71 GHz-bandet, vilket kommer att möjliggöra höghastighetsanslutningar för bredbandskommunikation i track-to-train-applikationer. Kontraktets intäkter förväntas bokföras under 2024.
Utmaningar för järnvägs-Wi-Fi
Järnvägsoperatörer har länge kämpat med att förbättra sin Wi-Fi-täckning och står inför betydande tekniska och ekonomiska hinder för att säkerställa pålitlig bredbandsanslutning till passagerare. Samarbetet kommer att ge lösningar med längre räckvidd, vilket stöder multigigabit-kommunikation som är avgörande för moderna höghastighetstågssystem. Detta säkerställer oavbruten internetåtkomst även vid hastigheter över 300 km/h.
Millimetervågslösningar för järnvägsindustrin
Mark Barrett, Chief Commercial Officer för Blu Wireless, kommenterade samarbetet:
"Vårt partnerskap med Sivers Semiconductors markerar ett viktigt steg för telekommunikationsteknik inom järnvägsnätet. Vår innovativa teknik kommer att förse passagerare med tillförlitlig höghastighetsanslutning även på de snabbaste tågen, vilket väsentligt förbättrar reseupplevelsen och stöder den globala digitala omvandlingen av järnvägstransport."
Företaget har också säkrat betydande finansiering från Innovate UK och Maven Capital Partners för att stödja projektet och främja hållbar tillväxt och innovation.
Anders Storm, VD för Sivers Semiconductors, betonade vikten av samarbetet:
"Detta kontrakt med Blu Wireless stärker vår position som ledande inom RF-teknik och banar väg för avancerade millimetervågslösningar. Vi ser fram emot att rulla ut denna banbrytande teknologi på fler järnvägslinjer globalt, inklusive i USA."
Det nya partnerskapet mellan Sivers Semiconductors och Blu Wireless förväntas inte bara revolutionera höghastighetsanslutningar på tåg utan också påskynda utvecklingen mot ett mer anslutet och digitalt integrerat järnvägsnät världen över.