40 tunga beslutsfattare kräver att Sveriges midja måste prioriteras

Sveriges midja måste prioriteras – för hela Sveriges skull 

Sveriges midja – ett geografiskt område tvärs över Sverige norr om Mälardalen – står för en 

betydande del av landets industri och export som bidrar till vår gemensamma välfärd. Ändå 

har transportinfrastrukturen i denna vitala region fått stå tillbaka i decennier. Konsekvensen? 

Ett näringsliv som kämpar i motvind, flaskhalsar som bromsar industrin, och en besöksnäring 

som inte får utrymme att växa. Det är dags att prioritera Sveriges midja i den nationella planen 

för transportinfrastruktur för 2026–2037, för hela landets bästa. 

Industrin och besöksnäringen i Sveriges midja och norra Sverige blomstrar. Som exempel har 

Hitachi i Ludvika fått Sveriges största industriorder någonsin på 147 miljarder och behöver 

fördubbla sin transportkapacitet. Här finns gott om innovativa lösningar som tex 

matproduktion som nyttjar restvärme från industrier och det investeras miljarder i datahallar 

som bl.a. bidrar till att Sverige får ett försprång i AI-utvecklingen. 

Men den tillväxten riskerar att kvävas om inte transportinfrastrukturen snabbt moderniseras. 

Flaskhalsar, förseningar och ett bristande vägnät hotar att förlama den svenska exporten – 

där 40 procent är direkt beroende av att just Sveriges midja fungerar. Transporterna genom 

denna region är en pulsåder för varor som rör sig till och från Sveriges industrier. Om den 

infrastrukturen kollapsar, kollapsar också exporten – och med den, Sveriges ekonomiska 

framtid och välfärd. 

Vi kan inte längre blunda för hur sårbart vårt transportsystem är. Utan tillräckliga investeringar 

riskerar vi att fastna i en nationell version av ”Suezkanalen”-blockaden, där proppar i 

transportflödet bromsar hela vår ekonomi. Och det handlar inte bara om industrins varor – 

varje försening i transportsystemet slår direkt mot svenska hushåll, när livsviktiga varor som 

mat, medicin och nödvändig konsumtion inte når fram i tid. 

Men det är inte bara godstransporter som drabbas. Utan en robust transportinfrastruktur 

försämras pendlingsmöjligheterna, vilket minskar arbetskraftens rörlighet, detta skadar både 

företag och invånare. Att förstora arbetsmarknaden och förbättra matchningen mellan 

arbetssökande och arbetsgivare är avgörande för att förhindra en ekonomisk nedgång och 

ökad arbetslöshet i regionen. 

I Sveriges midja finns stora och små besöksdestinationer som är redo att explodera i tillväxt, 

men utvecklingen hämmas av eftersatta vägar och järnvägar. Ta Sälenfjällen som exempel – 

världens fjärde största fjälldestination, men med ett infrastruktursystem som inte håller 

måttet. Hur länge ska staten bortse från de skatteintäkter som besöksnäringen genererar, 

samtidigt som den inte ens investerar i att förbättra tillgängligheten till dessa turistmagneter? 

Vi står inför ett vägval. Antingen investerar vi i Sveriges midjas transportinfrastruktur nu, eller 

så får vi betala priset i form av stagnation och förlorade tillväxtmöjligheter. Det handlar inte 

bara om att lappa och laga – det krävs strategiska investeringar som möter framtidens krav. 

Elektrifiering, vätgas och klimatsmarta transporter måste byggas ut, samtidigt som bärigheten 

på vägarna höjs och järnvägarna moderniseras för att klara tyngre och mer frekvent trafik. 

Slutligen, låt oss vara tydliga: att förbise Sveriges midja är att försumma en av Sveriges 

viktigaste ekonomiska motorer. Det är här råvarorna förädlas, det är härifrån de transporteras 

ut till världen och det är hit människor reser på sin fritid. Men utan rätt investeringar riskerar 

den potentialen att gå förlorad. Trafikverket måste prioritera Sveriges midja i den kommande 

nationella planen för transportinfrastruktur – inte bara för regionens skull, utan för hela 

Sveriges välfärd och framtid. Vi har inte råd att göra något annat. 

Blerta Krenzi (S) 

Kommunstyrelsens ordförande Avesta kommun 

Abdullahi Cadaani (S) 

ordförande kommunstyrelsen Bollnäs kommun 

Tommy Winqvist (M) 

1:e vice ordförande kommunstyrelsen Bollnäs kommun 

Erik Nises (S) 

Kommunstyrelsens ordförande Borlänge kommun 

Ulrik Bergman (M) 

Kommunalråd Borlänge kommun 

Jussi Nieminen Jusola (S) 

Ordförande i Miljön & Samhällsbyggnadsnämnden Borlänge 

Liza Lundberg (S) 

Kommunstyrelsens ordförande Falu kommun 

Anders Lindh (M) 

Kommunalråd Falu kommun 

Susanne Martinsson (C) 

Oppositionsråd Falu kommun 

Christer Olsson (M) 

Kommunstyrelsens ordförande Filipstads kommun 

Fredrik Jarl (C) 

Kommunstyrelsens ordförande Gagnef kommun 

 

Åsa Viklund Lång (S) 

Kommunstyrelsens ordförande Gävle kommun 

Marie Wilén (C) 

Kommunalråd Heby kommun 

Bo Andersson (M) 

Oppositionsråd kommunstyrelsens 2.a vice ordförande Heby kommun 

Lennart Mångs (M) 

Kommunstyrelsens ordförande Hedemora kommun 

Ann-Marie Stenberg Carlsson (S) 

Kommunalråd Hedemora kommun 

Tomas Isaksson (S) 

Kommunstyrelsens ordförande Hofors kommun 

Cecilia Albertsson (M) 

Kommunstyrelsens ordförande Hällefors kommun 

Tomas Klockars (M) 

Kommunstyrelsens ordförande Lindesbergs kommun 

Tom Persson (SD) 

kommunstyrelsens vice ordförande Lindesbergs kommun 

Ewa-Leena Johansson (S) 

Kommunstyrelsens ordförande Ljusnarsbergs kommun 

Anna Hed (C) 

Kommunstyrelsens ordförande Mora kommun 

Bengt Storbacka (S) 

Kommunalråd Lindesbergs kommun 
Ordförande Partnerskap Bergslagsbanan 

 

Ewa-Leena Johansson (S)
Kommunstyrelsens ordförande Ljusnarsbergs kommun

 

Leif Petterson (S)                                                                              

Kommunstyrelsen ordförande Ludvika kommun                            

Ordförande Partnerskap Bergslagsdiagonalen                            

 

Hans Unander (S)

Kommunstyrelsen ordförande Malung-Sälens kommun

Ordförande Partnerskap E16

 

Anna Hed (C)
Kommunstyrelsens ordförande Mora kommun

 

Lennart Sohlberg (S)
Oppositionsråd i Mora kommun

 

Mikael Thalin (C)
Kommunstyrelsens ordförande Orsa kommun

 

Yoomi Renström (S)
Kommunstyrelsens ordförande Ovanåkers Kommun

 

Hans Jonsson (C)
Vice ordförande kommunstyrelsen Ovanåkers Kommun

 

Ulrica Momqvist (C)
Kommunstyrelsens ordförande Rättviks kommun 

 

Amanda Lindblad (S) 
Kommunstyrelsens ordförande Sala kommun 

 

Erik Hamrin (M)
Oppositionsråd Sala kommun 

 

Peter Kärnström(S)
Kommunstyrelsen ordförande Sandvikens kommun

 

Per-Ola Grönberg (L)
Kommunstyrelsen vice ordförande Sandvikens kommun

 

Maria Persson (C)
Kommunalråd Sandvikens kommun

 

Fredrik Rönning (S)
Kommunstyrelsen ordförande Smedjebackens kommun

 

Abbe Ronsten (S)

Regionråd Dalarna
Kommunfullmäktiges ordförande Säter

Ordförande Dalabanans Intressenter

 

Mats Nilsson (S)

Kommunstyrelsens ordförande Säters kommun

Ordförande i Dalarnas kommunförbund

 

Peter Jonsson (S)
Kommunstyrelsens ordförande Torsby kommun

 

Marcus Kock (S)
Kommunstyrelsen ordförande Vansbro kommun

 

 

Infram – Infrastruktur för framtiden

Infram är ett samarbete sedan 2017 mellan partnerskapen Bergslagsbanan, Bergslagsdiagonalen, E16 och Intresseföreningen Dalabanan. Stråken passerar igenom 7 regioner, 38 kommuner och berör 1,2 miljoner invånare i det vi kallar Sveriges midja.