Debatt - Kollektivtrafiken i norra Sverige är akut hotad

Rickard Carstedt, ordförande Regionala utvecklingsnämnden Region Västerbotten. Foto: Patrick Trägårdh

Av: /Rickard Carstedt , ordförande Regionala utvecklingsnämnden Region Västerbotten och
Åsa Ågren Wikström, vice ordförande Regionala utvecklingsnämnden Region Västerbotten

De regionala kollektivtrafikmyndigheterna i norra Sverige konstaterar att kollektivtrafiken i norra Sverige står inför ett allvarligt hot, med en tydlig risk att kostnader flyttas från statlig till regional nivå.

– Staten har ett ansvar för tillgängligheten i hela Sverige. Trafikverket har varit med och beställt trafiken. Nu tänker de dra sig ur och låta Västerbottens skattebetalare stå för notan!, säger Rickard Carstedt, ordförande Regionala utvecklingsnämnden Region Västerbotten.

Den 16 oktober i år, endast två månader innan trafikstart för 2025, informerade Trafikverket de fyra nordligaste regionerna i Sverige om att de inte hade budgetutrymme 2025 för att betala för den tillgänglighet som de själva identifierat som prioriterad att upprätthålla i norra Sverige. Trafikverkets anslag för samverkansavtal med regionala kollektivtrafikmyndigheter motsvarar inte det behov som Trafikverket uttryckt i sin begäran om anslag för 2025, vilket innebär att statens stöd för kollektivtrafiken i norra Sverige är otillräckligt. Trafikverket har meddelat att beslut om avtalsnivån för 2025 förväntas fattas under vecka 46, men inget tyder på att anslagen kommer att utökas, vilket gör att den akuta situationen kvarstår.

– Trafikverket verkar använda Västerbotten som en förhandlingsbricka i budgetförhandlingar, när man två månader innan trafikstart aviserar att de inte kommer att uppfylla avtalet. Det är allt annat än acceptabelt och riskerar att minska förtroendet för Trafikverkets hantering av norra Sverige, säger Åsa Ågren Wikström, vice ordförande Regionala utvecklingsnämnden Region Västerbotten.

De regionala kollektivtrafikmyndigheterna i norr har regeringens uppdrag att upphandla viss busstrafik och tågtrafik. Trafiken är i nuläget redan upphandlad och i tågets fall inlagd i tåglägesansökan. Detta gör det omöjligt att på så kort varsel anpassa trafiken om staten skulle dra sig ur den beställning och finansiering som funnits fram till nu. Region Västerbotten ser en överhängande risk för kraftigt ökade regionala kostnader för kollektivtrafiken i Västerbotten, Norrbotten, Västernorrland och Jämtland Härjedalen inför 2025.

Underlaget från Trafikverket visar att det ekonomiska utrymmet för att teckna avtal inför 2025 är 90 miljoner kronor, vilket är cirka 80 miljoner kronor mindre än vad som behövs för att stödja kollektivtrafiken på en rimlig nivå. Detta medför en betydande risk att kostnader kommer att överföras från statlig till regional nivå, vilket innebär stora ekonomiska utmaningar för de fyra nordligaste länen.

Samverkansavtal finns idag både för Norrtågstrafiken och för busstrafiken mellan och inom länen, avtal som syftar till att förbättra tillgängligheten inom regionen samt till och från angränsande områden. Minskade statliga medel i samverkansavtalen kan i förlängningen leda till reducerad kollektivtrafik, vilket riskerar att försämra möjligheterna för invånarna att resa kollektivt.

Politiska företrädare från de fyra regionerna har begärt ett möte med infrastrukturminister Andreas Carlsson för att diskutera den allvarliga situationen och hitta en lösning som säkerställer hållbara villkor för kollektivtrafiken i norra Sverige.

/Rickard Carstedt , ordförande Regionala utvecklingsnämnden Region Västerbotten och
Åsa Ågren Wikström, vice ordförande Regionala utvecklingsnämnden Region Västerbotten