Ett 27 år långt infrastrukturprojekt fullbordades när hela Västra länken öppnades. Med öppningen har Umeå nu en komplett ringled. Ringleden är viktig milstolpe för resan mot ett mer tillgängligt och grönt Umeå och gör det möjligt att omvandla de gamla europavägarna genom Umeå till levande stadsgator.
– Det här är en historisk händelse! Vi har längtat länge och har stora förväntningar på ringleden. Genom att större delar av trafiken kan ledas utanför centrala Umeå får vi bättre luftkvalitet och miljö inne i stadskärnan. Dessutom kan vi starta de stora projekt som vi behöver genomföra för att Umeå ska kunna växa, säger Hans Lindberg, kommunstyrelsens ordförande.
Projektet med att bygga en ringled runt Umeå inleddes 1997 med huvudsyfte att förbättra luftkvaliteten i centrala Umeå där miljökvalitetsnormerna överskrids.
Projektet syftar även till att förbättra trafiksäkerheten, öka framkomligheten och verka för tillväxt och stadsutveckling. Två av tre länkar i ringledssystemet färdigställdes och invigdes hösten 2012. Västra länken som är den sista och för luftkvaliteten viktigaste pusselbiten påbörjades hösten 2019.
Det är först när hela ringleden är färdigställd som trafiklösningen ger full effekt på luftmiljön. Västra länken blir en alternativ väg för genomfartstrafik i västra Umeå och möjliggör att åtgärden innanför ringen kan vidtas. Framför allt skapas förutsättningar för en omfördelning av trafikflödet för den tunga trafiken som står för en stor andel av utsläppen.
– Beskedet att ringleden öppnar är verkligen positivt och gör att vi kan påbörja omvandlingen av staden med bland annat mer bostäder på Teg när vi formellt tar över gamla E4, säger Hans Lindberg.
Västra Länken - Tre entreprenader
Västra länken är indelad i tre entreprenader eller delar. Hela Umeåprojektet består av tio entreprenader där övriga sju delinvigdes 2012 och har varit trafikerade sedan dess.
Entreprenad 8
Entreprenad 8 ansluter i söder till entreprenad 10, (bro över Umeåälv) och blir ny E12. Sträckan är totalt tre kilometer med trafikplatser, samt jordbruks- och fritidsportar/broar. Byggtiden var tre år och entreprenör Peab. Umeås västra infart öppnade för trafik hösten 2021.
För att undvika onödiga hållplatsstopp har Trafikverket tillsammans med Länstrafiken låtit uppföra ett bussignalsystem på hållplatsen i västergående körfält, närmare Klockarbäckens handelsområde.
Bussarna stannar vid denna hållplats endast om det finns resenärer som ska stiga på eller av bussen. Det innebär att du som resenär måste komma ihåg att trycka på knappen som släcker lampan i semaforanläggningen så att bussföraren vet att du vill åka med. Signalen är aktiv i 15 minuter efter att du tryckt på knappen, glöm inte att trycka igen om längre tid än 15 minuter passerar.
Entreprenad 9
Entreprenad 9 ansluter mot väg 503 i söder och entreprenad 10 (ny bro över Umeälv) i norr. Totalt rör det sig om nybyggnad av 6,5 kilometer mötesfri landsväg.
Ny trafikplats i Röbäck ansluter till Volvo och Umåker travbana. I det gamla sandtaget, grop 42, i Röbäck, blir det en ny trafikplats som hanterar trafiken till och från Volvo och Umåker travbana, Röbäck, samt väg 512, nya Skravelsjövägen mot Gräsmyr.
En ny gång- och cykelbro kommer att byggas för att knyta samman Röbäck by med Travbanevägen. Mellan cirkulationsplatsen på Röbäcksslätten och trafikplatsen byggs en gabionvägg för att minska både buller och intrång. På delar av sträckan blir det även bullerplank på muren. Bullerplanken i området kommer att utföras med både stående och liggande panel som sedan målas med en grå kulör.
Entreprenad 10
Entreprenad 10 omfattar nybyggnad av en 530 meter lång bro över Ume älv med mötesfri väg och gång- och cykelväg samt bro över Baggbölevägen.
Tisdag den 15 september 2020 skedde en allvarlig arbetsplatsolycka vid lanseringen av den nya bron över Umeälv, entreprenad 10 i Umeåprojektet. En person skadades i axeln, men övrig personal klarade sig oskadd när bron kom i okontrollerad rörelse under pågående lansering.
Bakgrund
Trafikverket har tidigare utrett ett nytt vägsystem under namnet Umeåprojektet. Detta ledde till en rad arbetsplaner, varav delen över Röbäcksslänten överklagades till regeringen som därefter avslog planen. Motiven var att förslaget inte på ett avgörande sätt skulle förbättra trafiksituationen samt att projektet skulle medföra omfattande intrång i jordbruks- och naturområden.
Källa: Umeå kommun & Trafikverket