Fyrspår och underhåll – Arlandautredningens delrapport presenterad

Arlandaexpress. Foto: John Hardwick

Regeringen beslutade i december förra året att tillsätta en samordnare för Arlanda flygplats för att stärka flygplatsens konkurrenskraft. Uppdraget ska redovisas i slutet av maj 2025, men samordnaren Peter Norman presenterar nu utredningens slutsatser hittills.

– Vi följer utredningens arbete och kommer att ta del av de preliminära åtgärdsförslag som utredningen presenterar. Regeringens ambition är att stärka Arlandas konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen får bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

I det pågående uppdraget till den statliga samordnaren ingår att föra dialog med berörda aktörer för att identifiera och föreslå åtgärder som kan genomföras på såväl kort som lång sikt för ökad kapacitet och förbättrad tillgänglighet till och från Arlanda flygplats. Det handlar bland annat om åtgärder för väg- och spårinfrastrukturen och lösningar för transporter och kollektivtrafik till och från flygplatsen.

Delrapport av Arlandasamordningen i korthet:

En dialog med berörda aktörer pågår för att ta fram åtgärder som stärker Arlanda flygplats kapacitet och tillgänglighet. Målet är att förbättra infrastrukturen och säkerställa långsiktig hållbarhet. Arbetet, som redovisas senast 31 maj 2025, har redan lett fram till preliminära förslag inom järnvägsområdet.

Arlanda flygplats är en central del av Sveriges transportsystem, särskilt med inrikesflyget koncentrerat till Arlanda från 2025. Flygplatsens roll förstärks av ökande passagerarvolymer, med en förväntad ökning från 22 miljoner år 2023 till cirka 40 miljoner år 2050. Det ställer krav på förbättrad tillförlitlighet och kapacitet i transportsystemet.

Betydande utmaningar identifieras i järnvägssystemet kring Arlanda. Kapacitetsbrist, otillförlitlighet och ökande transportefterfrågan påverkar flygplatsens konkurrenskraft. Förslag innefattar omförhandling av avtalet mellan A-Train AB och Arlandabanan Infrastructure AB för ökad tågtrafik och smidigare resmöjligheter.

Andra åtgärder inkluderar:

  • Förstärkt underhåll av järnvägsnätet mellan Uppsala och Stockholm.
  • Ombyggnationer vid Märsta station och Arlanda Central.
  • Utbyggnad av fyrspår mellan Uppsala och länsgränsen.

Resursbehovet sträcker sig bortom nuvarande ekonomiska ramar. Därför föreslås ett "Arlandapaket" för åtgärder fram till 2050, med mål att öka tillförlitligheten och stärka både flygplatsen och regionens transportsystem. 

Källa: Regeringskanliet