Karlstad resecentrum tar form med Layhers ställningssystem

TwixBeam är en modulär balk av aluminium med många tillämpningsområden. En optimal komponent vid omfattande anläggningsprojekt och strukturer som Karlstad resecentrum.

På uppdrag av Trafikverket och Karlstad kommun har Infrakraft omvandlat området runt Karlstad resecentrum till en modern knutpunkt. Arbetet genomfördes i två etapper för att hålla spåren öppna för trafik under byggtiden.

– Inget liknande har byggts i Sverige tidigare, vilket gjorde uppdraget både utmanande och extra spännande, säger Claes Jansson, platschef betong på Infrakraft.

Den första etappen omfattar Trädgårdslänken – en cykel- och gångbro som nu knyter ihop stadsdelarna norr och söder om järnvägen. Resenärerna kan nå tågperrongerna från bron, samtidigt som de erbjuds en grönskande promenadmiljö med planterade träd i trapporna, växtbäddar, pergolor och sittplatser.

Projektets andra del, Vikenpassagen, innebär att tunneln under järnvägen har breddats från tre till tio meter och fungerar som en smidig passage för gående och cyklister, med direktaccess till perrongerna.
 

b
– Inget liknande har byggts i Sverige, säger Claes Jansson, platschef betong på Infrakraft, om Karlstad resecentrum.

Unik knektlösning från Layher

Infrakraft har valt Layher som ställningsleverantör genom hela projektet. Som en del av ställningssystemet Layher Allround spelar den kompatibla formställningen Allround TG 60 och den mångsidiga aluminiumbalken TwixBeam en central roll, kombinerat med en innovativ knektlösning som ersatte traditionella träknektar.

– I stället för att bygga i trä levererade Layher en knektlösning som är helt ny i sitt slag. Vanliga träknektar kan bara användas en gång, medan denna variant kan återanvändas och enkelt anpassas för olika brolösningar, säger Claes Jansson.

Jacob Guerrero, affärsansvarig Bygg och Anläggning på Layher, berättar mer:

– TwixBeam är en modulär balk av aluminium med många tillämpningsområden, vilket möjliggör att vi som första företag i världen kan tillhandahålla denna knektlösning och på så sätt skapa en optimerad formställningslösning anpassad till broar, tunnlar och passager i flera olika sektioner.

Karlstad är den största knutpunkten på Värmlandsbanans trafikerade sträcka mellan Kil, Karlstad och Kristinehamn. Infrakrafts tidplan sträcker sig till 2026, medan hela ombyggnationen beräknas vara klar 2027.

Läs mer om Layher här.

Inspireras till smarta ställningslösningar från fler projekt här.

b
- Att TwixBeam-balken kan vinklas gör det möjligt att anpassa formställningen till konstruktionens geometri och därigenom använda den som knekt, säger Jacob Guerrero, affärsansvarig Bygg och Anläggning på Layher.