Västlänken - Trafikverket kommenterar kritiken i GP

Enligt Trafikverket innehåller Göteborgs-Postens krönika om Västlänkenflera missvisande påståenden och slutsatser som förtjänar att bemötas. Foto: Trafikverket

Trafikverket bemöter på sin hemsida en krönika i Göteborgs-Posten där flera påståenden om Västlänken ifrågasätts. En central kritik i texten gäller beslutet att bygga fyra spår vid samtliga stationer, vilket i krönikan beskrivs som en politiskt motiverad anpassning snarare än en teknisk lösning. Trafikverket avfärdar detta och framhåller att beslutet baserades på erfarenheter från liknande tunnelprojekt i stadsmiljö.

Enligt Trafikverket var den ursprungliga planen att bygga stationerna enligt en 4-2-2-modell, men den uppdaterades till 4-4-4 för att öka kapaciteten och undvika framtida ombyggnationer. Myndigheten påpekar att en sådan anpassning redan vid första byggfasen minskar störningar i stadsmiljön och är mer kostnadseffektiv än att behöva göra omfattande ingrepp längre fram.

Krönikan gör även gällande att entreprenörer hamnade i en förändrad byggprocess utan att kontrakten justerades. Trafikverket tillbakavisar detta och framhåller att större infrastrukturprojekt genomgår förändringar under byggtiden. Sådana anpassningar hanteras genom avtalade kontraktsvillkor. Myndigheten påpekar att alternativet med fyrspårsstationer fanns med redan i anbudsskedet och att det senare aktiverades eftersom det bedömdes som den mest fördelaktiga lösningen.

Kostnadsökningarna inom projektet nämns också i krönikan, där spårutökningen beskrivs som en av de bidragande orsakerna till budgetöverskridandet. Trafikverket anser att detta ger en missvisande bild och hänvisar till tidigare redovisningar där det framgår att kostnadsökningarna främst beror på geotekniska förhållanden, stigande materialkostnader och externa faktorer som påverkat byggtiden.

Avslutningsvis bemöts påståendet att beslutet om fyrspårsstationer skulle ha haft opinionsmässiga och politiska motiv. Trafikverket framhåller att förändringen gjordes för att säkra en långsiktig och hållbar lösning för Göteborgs tågtrafik, inte för att påverka val eller politiska diskussioner. Myndigheten betonar vikten av en faktabaserad debatt kring Västlänkens utmaningar och genomförande.

Källa: Trafikverket/Göteborgs-Posten