Tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahn (DB) har tecknat ett omfattande ramavtal värt 6,3 miljarder euro med fyra entreprenörer för leverans av digital styr- och säkerhetsteknik. Avtalet är en del av initiativet Digital Rail Germany och omfattar bland annat nya digitala signalanläggningar, leverans av det europeiska tågkontrollsystemet ETCS samt integrerade styr- och driftssystem.
DB planerar att beställa totalt 15 500 styrmoduler inom ramen för avtalet fram till slutet av 2028. Implementeringen av enskilda projekt beräknas pågå fram till 2032. De första beställningarna, värda flera miljoner euro, kommer att göras redan under våren.
Fyra utvalda entreprenörer - omfattande beställningar fram till 2028
De fyra kontrakterade företagen är:
-
MerMec Deutschland
-
Hitachi Rail GTS Deutschland
-
Alstom
-
Ett konsortium bestående av Siemens Mobility och Leonhard Weiss
DB betonar att bindande beställningar kommer att göras under hela avtalets löptid. Detta ska stimulera entreprenörerna att utveckla plattformslösningar med standardiserade gränssnitt, vilket gör det möjligt att producera i stor skala.
Snabbare genomförande av projekt
DB uppger att det nya avtalsupplägget kommer att minska projekttiderna från upp till åtta år till endast några år i framtiden. Genom att slopa behovet av separata upphandlingar och individuella kontrakt förväntas genomförandet ske snabbare. DB planerar att använda denna modell även för framtida projekt.
Storskalig digitalisering av järnvägsnätet
Berthold Huber, DB:s infrastrukturchef, betonar att målet är att kraftigt driva på digitaliseringen av järnvägsnätet under de kommande åren.
– Det nya ramavtalet med branschen kommer att påskynda denna process avsevärt, säger han.
Volymkontraktet kommer att spela en avgörande roll för att ändra denna situation och snabba på moderniseringen.
Kontraktsfördelning
Siemens och Leonhard Weiss har fått en kontraktsandel värd 2,8 miljarder euro. Alstom har bekräftat att bolaget ska leverera minst 1 890 signalanläggningar och ETCS till ett värde av över 600 miljoner euro.
Alstom beskriver avtalet som en ”unik försäkran om planerings- och genomförandesäkerhet”. Siemens Mobilitys vd, Michael Peter, ser avtalet som en ”paradigmskifte” för järnvägsbranschen.
– Det gör det möjligt för branschen att utveckla de resurser som krävs för att modernisera Tysklands järnvägsnät, säger han.
– Tack vare optimerade gränssnitt kommer avtalet också att göra genomförandet betydligt mer effektivt.
MerMec och Hitachi Rail GTS har ännu inte kommenterat avtalet.
: Källa: Deutsche Bahn