Tågföretagen: Fler åtgärder krävs för bättre järnväg

Något konkret som saknas i regeringens direktiv är snabbare införande av möjligheten till längre, tyngre och större godståg, menar Tågföretagen. Bild: Green cargo pressbild
Något konkret som saknas i regeringens direktiv är snabbare införande av möjligheten till längre, tyngre och större godståg, menar Tågföretagen. Bild: Green cargo pressbild

Regeringens nya planeringsdirektiv till Trafikverket innehåller flera positiva inslag, men saknar viktiga åtgärder för att stärka järnvägssystemets kapacitet och robusthet, enligt branschorganisationen Tågföretagen.

Efterlyser snabbare införande av godstågsåtgärder

Tågföretagen anser att direktiven utgör ett steg i rätt riktning men att det krävs fler konkreta beslut för att skapa ett robust och effektivt järnvägssystem. Enligt organisationen är det avgörande att införa möjligheter till längre, tyngre och större godståg i snabbare takt. Sådana åtgärder ses som centrala för att stärka industrins konkurrenskraft och frigöra kapacitet på spåren.

Tidiga insatser med rätt teknik och kompetens

Organisationen lyfter även behovet av att tidigarelägga underhållsinsatser och kapacitetsutbyggnad. Enligt Tågföretagen skulle detta göra det möjligt att både minska underhållsskulden inom en tioårsperiod och samtidigt öka järnvägens kapacitet. För att det ska vara genomförbart krävs satsningar på rätt kompetens och användning av modern teknik.

Kritik mot avgränsning i försvarsinvesteringar

Det nya säkerhetspolitiska läget betonas i regeringens direktiv, men Tågföretagen pekar på att regeringens beslut att exkludera försvarsrelaterade infrastrukturbehov från den nationella infrastrukturplanen innebär en brist i helhetsperspektivet. Sådana åtgärder ska enligt direktiven finansieras separat, vilket kan försvåra en samordnad planering för både civila och militära transporter.

Näringslivspotten bör förstärkas

Ett positivt inslag är att den så kallade näringslivspotten föreslås få en fortsättning. Tågföretagen menar dock att potten bör fördubblas för att på ett effektivt sätt bidra till förbättrade transportmöjligheter för näringslivet. I direktiven framgår att Trafikverket ska ta fram förslag på hur särskilda åtgärder för näringslivets transporter kan utformas och finansieras.