I flera månader har shippingbranschen förberett sig för förändringar och nya förutsättningar. Nu börjar den nya logistikkartan ta form. Ändringar i allianserna omformar nätverken, och Göteborgs hamn har fått en allt mer betydande roll och stärker därmed sin position.
APM Terminals i Göteborg har fått en allt mer central roll i den nya logistikkartan som nu börjar ta form. I början av året tillkännagav Maersk och Hapag-Lloyd att de bildat alliansen Gemini Cooperation. Syftet är att reducera antalet anlöpshamnar och korta transittiderna. Hamnen har valts som en av få strategiskt utvalda hamnar i nätverket mellan Nordeuropa och Asien.
Samtidigt har MSC meddelat att en ny direktlinje mellan APM Terminals Gothenburg och Asien kommer att starta i februari nästa år. Detta innebär fler alternativ för företag som hanterar Asientrafik via Göteborgs hamn.
"Att ha tillgång till ett brett och flexibelt utbud av flera starka produkter från en och samma hamn innebär stora fördelar för våra kunder”, säger Brian Bitsch, kommersiell chef på APM Terminals Gothenburg.
Med det ökade serviceutbudet och en pågående ombyggnation av den södra kajen kommer behovet av ytterligare anpassningar att öka, vilket kan kräva robusta lösningar för att möta växande volymer.
”Vi har förberett oss väl och har redan planer på plats för att hantera det ökade trycket. Det kommer att krävas en mycket dynamisk fartygsplanering och en hel del kreativitet, men vi är redo,” säger Jasmin Mujdzic, operationellt ansvarig på APM Terminals Gothenburg.