Asfalt med tallolja testas i Kumla

Nettonoll-asfalt testas i Kumla kommun. Foto: Kumla kommun

Kumla kommun satsar på en mer hållbar asfaltläggning. När den nya gång- och cykelvägen på Yxhultsvägen mellan Älvestavägen och Kyrkogatan asfalteras ska tallolja och eldrivna maskiner och transporter minska koldioxidutsläppen markant.

 

Tanken är att med bland annat elektrifiering få till en kedja med lägre klimatpåverkan – från asfaltverk till färdiglagd gata. För projektet har entreprenören Skanska samlat anpassade fordon och maskiner i Kumla.

- Det kommer att bli en näst intill fossilfri entreprenad. Vi kommer att använda en transporter och asfaltsläggare tankade med det förnybara drivmedlet HVO100. När massan är utlagd kommer en elvält och en eldriven vibroplatta att packa asfalten, berättar Mattias Dahlstedt, projektchef på Skanska.

Tallolja på Yxhultsvägen

Skanskas spetsprodukt Asfalt Zero har nettonoll klimatpåverkan. Asfalten är en ny typ av asfalt, tillverkad med hjälp av fossilfritt bränsle i Dalaberget bara någon mil från Kumla. Den innehåller en hög andel returasfalt men även förnybara bindemedel där tallolja ersätter en del bitumen. Talloljan binder mer koldioxid än vad som släpps ut under tillverkningen medan bitumen som tidigare har utgjort en stor del av asfaltsmassan utvinns ur fossil råolja.

- Att vi testar den här produkten i ett gång- och cykelvägsprojekt känns extra bra med tanke på våra hållbarhetsmål säger Jörgen Svensson, gatuchef på Kumla kommun.

Källa: Kumla kommun