I två och ett halvt år har en pråm transporterat tunnelberg mellan Blasieholmen och Loudden i Stockholm, vilket har ersatt tiotusentals lastbilstransporter. Detta har inneburit minskade utsläpp och avlastning av innerstadens vägar.
Sedan februari 2022 har en pråm dagligen fraktat sten från arbetstunneln vid Blasieholmen, där tunnelbanans utbyggnad från Kungsträdgården mot Södermalm pågår. Den totala mängden berg som transporterats uppgår till cirka 800 000 ton, vilket motsvarar 67 000 lastbilslass.
– Det här är ett känsligt läge mitt i stan, där det inte finns någon bra möjlighet att komma snabbt ut på större vägar med lastbilarna. Därför jobbade vi tillsammans med Stockholms stad för att hitta ett sätt att både frakta iväg massorna och få till en bra mottagningsplats. Det har verkligen funkat jättebra, säger Andreas Burghauser, projektchef för tunnelbanan till Södermalm.
Stenmassorna från Blasieholmen har lossats vid Loudden, där de nu används i utbyggnaden av Norra Djurgårdsstaden. Den sista av totalt 826 pråmtransporter genomfördes i augusti.
– Vi har sluppit köra närmare 67 000 lastbilar på Strandvägen, så det är en stor vinst för närmiljön. Dessutom har vi minskat koldioxidutsläppen kraftigt, säger Andreas Burghauser.
Exakt hur stor minskningen av koldioxidutsläppen är pågår just nu att utredas. Burghauser påpekar att pråmtransporter inte alltid är en lösning som kan användas överallt.
– Vi ser alltid till den specifika platsen. Här på Blasieholmen gick det att lösa på ett bra sätt, men pråmen är stor och vi behöver kunna transportera berget från tunnlarna till pråmen på ett bra sätt, säger Burghauser.
Som exempel nämner han arbetstunneln vid Londonviadukten på Södermalm.
– Där är det ju en helt annan miljö vid kajen, med hårt trafikerade vägar, verksamheter och båttrafik. Där hade det varit svårt att få plats med en pråm också, säger Andreas Burghauser.
Källa: Region Stockholm