Regeringen har presenterat sin infrastrukturproposition för åren 2026–2037, där 1 171 miljarder kronor ska investeras i underhåll och utveckling av Sveriges transportsystem. Trots de stora satsningarna efterlyser vissa politiker klara besked om specifika projekt.
Torsdagen den 3 oktober lade regeringen fram sin plan för landets transportsystem. Infrastrukturpropositionen omfattar totalt 1 171 miljarder kronor, av vilka 607 miljarder ska användas till nyinvesteringar i systemet.
För drift och underhåll av järnväg har 210 miljarder kronor avsatts, medan 354 miljarder ska gå till vägunderhåll.
– Det är positivt att regeringen tillför pengar, men vi behöver besked om Norrbotniabanan, säger regionrådet Rickard Carstedt.
Sammanlagt ska alltså närmare två tredjedelar av budgeten användas till nyinvesteringar, medan resterande del går till att underhålla och driva befintliga järnvägs- och vägsystem.
– Det är en historisk satsning på infrastruktur och behoven är stora. Man behöver inte färdas många mil i vårt land för att se att vägar och järnvägar behöver förbättras, sa infrastrukturminister Andreas Carlson på regeringens pressträff.
– Vi ser positivt på att regeringen vill satsa på infrastrukturen, men vi i Västerbotten behöver tydliga och snabba besked om hur de ställer sig till finansiering av Norrbotniabanan. Vi måste få i gång bygget nu. Norrbotniabanan är oerhört viktig för att vi ska klara kompetensförsörjningen och fortsätta vara ledande i den gröna omställningen, säger Rickard Carstedt.
Källa: Region Västerbotten