Regeringen har lagt fram en infrastrukturproposition för perioden 2026–2037 med en total investeringsram på 1 171 miljarder kronor. Swedtrain välkomnar ökningen på över 20 procent, men kritiserar att en stor del av pengarna går till väginfrastruktur.
Branschorganisationen Swedtrain ser positivt på att regeringen lyssnat på branschen och prioriterar transportinfrastrukturens underhåll. Men fördelningen väcker kritik. Enligt propositionen går 354 miljarder kronor till vägar, medan järnvägen tilldelas 210 miljarder. Organisationen påpekar att detta innebär att vägnätets underhållsskuld kan nollställas inom 12 år, medan järnvägens skuld endast minskar med 10–15 procent.
"Fortsätter man i denna takt skulle det ta minst 100 år att lösa den nuvarande underhållsskulden för järnvägen. Den tiden har varken näringslivet eller resenärer," säger Swedtrains generalsekreterare Anne Geitmann.
607 miljarder kronor ska användas för att utveckla transportsystemet. Branschorganisationen ser här stora möjligheter med digitalisering och automatisering för att öka kapaciteten och effektiviteten i järnvägen. ERTMS, det nya signalsystemet, lyfts fram som avgörande för järnvägens framtida funktion, och Swedtrain uppmanar till ett snabbare införande.
Swedtrain ser även positivt på att regeringen öppnar upp för nya finansieringsformer för att möta de stora investeringsbehoven.
"Järnvägsindustrin står redo att bidra till utvecklingen mot ett hållbart transportsystem genom att tillhandahålla den teknik, utrustning och kompetens som krävs för en modern och pålitlig järnvägsinfrastruktur," avslutar Anne Geitmann.
Källa: Swedtrain