I den norska statsbudgeten för 2025 väljer regeringen att prioritera underhåll och förnyelse av järnvägen framför nya investeringar. Detta ligger i linje med Bane Nors förslag till den Nationella transportplanen och ska bidra till att förbättra järnvägarnas punktlighet och tillförlitlighet.
Totalt avsätts 6,6 miljarder norska kronor för drift och underhåll av järnvägen, och 5,5 miljarder norska kronor öronmärks för förnyelse av järnvägsnätet. Detta innebär en ökning med 2,9 miljarder norska kronor jämfört med föregående år.
Ökat fokus på underhåll och förnyelse
– Vi är mycket glada över att regeringen väljer att prioritera underhåll och förnyelse av järnvägen. Vi har ett stort underhållseftersläp som påverkar trafiken negativt, och samtidigt ser vi fler extrema väderförhållanden som jordskred och översvämningar. Med mer resurser till att uppgradera och förnya järnvägen kan vi förbättra punktligheten, men det kommer att ta tid, säger Thor Gjermund Eriksen, vd för Bane NOR.
Samprojektet Arna–Stanghelle får 300 miljoner
I budgetförslaget avsätts 300 miljoner norska kronor för förberedande arbete med det gemensamma projektet Arna–Stanghelle, en sträcka som länge har varit utsatt för jordskred. Tidigare skred har orsakat omfattande skador och långvariga stopp i tågtrafiken.
– Regeringens förslag kommer att bidra till en säkrare och mer effektiv tåg- och vägtrafik på denna sträcka, vilket kommer att underlätta både för resenärer och gods på järnväg, säger Eriksen.
Planeringen av ny tunnel genom Oslo prioriteras
En ny nationell tunnel genom Oslo är också med i budgetförslaget. Järnvägen genom huvudstaden är överbelastad dygnet runt, vilket begränsar kapaciteten för både passagerare och gods.
– Vi har sett en stadig ökning av både person- och godstrafik på järnvägen, vilket har lett till överbelastning och därmed fler fel och förseningar. En ny tunnel genom Oslo ska minska denna flaskhals och förbättra tågtrafiken i hela landet, förklarar Eriksen.
Storstadsområden behöver bättre järnvägstrafik
Under de kommande åren väntas den största befolkningstillväxten ske i tätbebyggda områden, vilket ökar behovet av bättre transportlösningar till och från storstäderna.
– Förslaget om att börja planeringen av dubbelspår mellan Haug i Råde och Seut i Fredrikstad samt elektrifieringen av sträckan Stjørdal till Steinkjer, tillsammans med planeringen av Rikstunneln och ökade resurser till underhåll och förnyelse, kommer på sikt att förbättra järnvägstrafiken i dessa områden, säger Eriksen.
Han betonar att de nu inväntar behandlingen av statsbudgeten för 2025 i Stortinget, samt den fortsatta uppföljningen i Samferdselsdepartementet och Norska Järnvägsdirektoratet.
Med en ökande befolkning och ett större tryck på järnvägarna är detta budgetförslag ett steg mot en mer robust och effektiv transportinfrastruktur i Norge.
Källa: Bane NOR