Gamla tåg, dåligt underhållna vägar och återkommande förseningar. Blekinge Läns Tidning rapporterar om allvarliga problem med tåg- och flygtrafiken i länet. Transporterna, som redan lider av tidigare dålig planering, riskerar att förvärras i höst trots länets strategiska betydelse för Sverige.
SJ har varnat för stora förseningar på tågen mellan Stockholm och Karlskrona och avråder från bokningar på dessa linjer. Samtidigt har flygbolaget BRA meddelat att de lämnar Bromma och börjar flyga för SAS, som i sin tur har ställt in alla flyg till och från Ronneby under november och december. SAS har dock planerat att återuppta flygningarna i januari 2024, enligt ledaren i Blekinge Läns Tidning.
Den kaotiska situationen påverkar inte bara pendlare och företag utan också länets image. Blekinge, hem till Sveriges marinbas och en viktig flygflottilj, är beroende av fungerande transporter för både arbetskraft och gods. Politiker har reagerat kraftigt. Carl Göran Svensson (M) har uttryckt till Sveriges Radio att Blekinges invånare har lika stor rätt som övriga landet att kunna resa till Stockholm med tåg. Magnus Manhammar (S) har lagt en interpellation till infrastrukturministern om tågproblemen, som väntas besvaras senast 17 oktober, rapporterar Blekinge Läns Tidning.
Problemen är inte nya. Diskussionerna om Brommaflyget har pågått i över ett decennium, och Blekinges transportsystem har länge varit eftersatt. Slitna tåg, bristfälligt vägunderhåll och ständiga förseningar är återkommande klagomål. Trots att regeringen nyligen presenterat en infrastrukturproposition med satsningar på 1 171 miljarder kronor fram till 2037, är bristen på entreprenörer och långa ledtider ett stort hinder för snabb förbättring, enligt Blekinge Läns Tidning.