Ny E4-förbifart planeras för Skellefteå

Vy över Älvsbacka i Skellefteå Foto: Jonas Westling

En ny sträckning av E4:an planeras för att förbättra transportmöjligheter och öka trafiksäkerheten i Skellefteå. Den aktuella sträckningen ska avlasta den befintliga vägen som går genom stadens centrala delar.

Idag går E4:an genom centrala Skellefteå, vilket skapar barriärer och brister i tillgänglighet, kapacitet och säkerhet. Planeringen av den nya sträckningen omfattar en vägplan där olika lokaliseringsalternativ för den nya E4:an ska utredas. Den nya vägen kommer att vara mötesfri och förses med mitträcken. På sträckor med förväntat hög trafikmängd kan det bli två körfält i varje riktning, medan andra sträckor kan ha ett eller två körfält i vardera riktning. Dessutom planeras nya gång- och cykelbanor inom projektet.

Den nya sträckningen kommer att ansluta till befintlig E4 både norr och söder om Skellefteå. Utredningarna kommer att omfatta hur och var anslutningspunkterna ska placeras. Om en ny bro över Skellefteälven blir nödvändig, ska detta också utredas. Vidare kommer andra broar att behöva anläggas för att korsa befintliga vägar, cykelbanor och järnvägar.

Tidigare har en vägutredning genomförts 2012 där olika lokaliseringsalternativ studerades. Alternativet "Östra leden" förordades då. Med de förändrade förutsättningarna i området, såsom industrisatsningar och befolkningstillväxt, är det nu nödvändigt att ta fram en ny vägplan och en lokaliseringsutredning.

Tidplan

  1. Projektering och samråd, 2024–2027
  2. Förväntat beslut av lokalisering, 2025
  3. Förväntad fastställd vägplan, 2027
  4. Preliminär byggstart, 2029
    b
    Översiktskarta - studerade korridorer. Bild: Trafikverket

    Källa: Trafikverket