Det konventionella signalsystemet för den norska järnvägen är i dåligt skick och en av de främsta orsakerna till förseningar och inställda tåg. Infrastrukturföretaget Bane Nor har hittills satsat helt på det framtida digitala systemet ETCS (European Train Control System), vilket har lett till att endast minimalt underhåll genomförts på det befintliga systemet – med negativa konsekvenser för tågtrafiken.
Trots detta rapporterar de tre leverantörerna av ETCS-systemet, Siemens, Alstom och Thales, ständigt nya förseningar som nu har pågått i flera år. Bane Nor överväger därför att avstå från att införa ETCS på flera större projekt och istället använda det befintliga signalsystemet, även på moderniserade sträckor. Detta framgår av statsbudgeten för 2025, som presenterades i början av oktober. Exempelvis kommer den dubbelspåriga sträckan mellan Drammen och Kobbervikdalen på Vestfoldbanen, som står klar nästa år, att tas i bruk med det nuvarande signalsystemet. Bane Nor planerar nu att ompröva hela införandet av ETCS fram till våren 2025.
Bane Nor står inför dubbla problem
Bane Nor har ensidigt och kanske alltför optimistiskt satsat på ETCS, som nu är flera år försenat, och samtidigt försummat underhållet av det konventionella signalsystemet. Andra europeiska länder, som Schweiz, har visserligen infört ETCS på flera sträckor, men utan att försumma sina befintliga signalsystem.
Tidplanen för att implementera ETCS på hela det norska järnvägsnätet, inklusive stora stationer som Drammen, har visat sig vara orealistisk och behöver justeras utifrån leverantörernas förseningar. Underhållet av det konventionella signalsystemet har dessutom minskats i hopp om en snabb övergång till ETCS, vilket nu visar sig vara en felberäkning.
Källa: LOK-Report